Ons zelfbeeld is wat we denken dat we zijn en wat we denken dat anderen van ons denken. Wat we denken dat anderen van ons denken is onze mening. Er bestaat verschil tussen wat of wie we denken dat we zijn en wat of wie we werkelijk zijn. Ons zelfbeeld bepaalt in hoge mate hoe we ons voelen, wat we presteren en wat onze uitstraling is.
Ons creatieve, onderbewuste proces zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat we doen wat we den-ken te zijn en dat we handelen in overeenstemming met ons zelfbeeld. Het maakt voor het creatieve onderbewuste geen verschil of ons zelfbeeld negatief of positief is, het zal alle energie aanwenden om het zelfbeeld gestalte te geven.
We hebben een zelfbeeld, maar we zijn ons zelfbeeld niet. Het zelfbeeld kan zeer snel wisselen van positief naar negatief of andersom. Soms is het ook ons sociale masker (persona betekent in het Latijn masker). Duidelijk zal zijn dat alle veranderingen van binnen uit dienen te komen en dat dit een eerste stap is om het zelfbeeld te veranderen.
Als we het zelfbeeld niet aanpassen en toch trachten anders te presteren of een nieuwe gewoonte in de praktijk te brengen, zal het vechten tegen de bierkaai zijn. Het creatieve onderbewuste zal ervoor zorgen dat we terugvallen in het patroon van het zelfbeeld.
Het motto is dus: pas bewust het zelfbeeld aan op een zodanige wijze dat we er echt in geloven (dus stap voor stap). Ook de sturing van ons zelfbeeld kan met behulp van affirmaties. Uiteraard zijn er ook externe invloeden die betrekking hebben op ons zelfbeeld. Hoe groter ons zelfvertrouwen en hoe beter ons zelfbeeld, hoe minder kans dat externe invloeden een negatieve impact zullen hebben.
Het Pygmalion-effect
Externe invloeden kunnen ook een posi- ieve invloed hebben op ons zelfbeeld. Het Pygmalion-effect is hier een mooi voorbeeld van:
Een positief verwachtingspatroon heeft een positieve invloed op de prestatie. Zo heeft men vele malen proeven gedaan op scholen met opvallend resultaat. Een voorbeeld hiervan is dat men een aantal docenten selecteert, en hun laat weten dat ze zijn geselecteerd als de beste docenten en gaan meedoen aan een experiment.
Ze zullen de beste leerlingen van de school krijgen om na het schooljaar te bepalen wat de resultaten zijn van de beste leraren met de beste leerlingen. Ook de groep leerlingen krijgt te horen dat ze zijn geselecteerd als de beste leerlingen en dat ze in dat schooljaar les zullen krijgen van de beste docenten. Aan het eind van het schooljaar blijkt dat deze groep inderdaad significant beter heeft gepresteerd.
De docenten en de leerlingen waren echter willekeurig gekozen. Het hoge verwachtingspatroon en het bijbehorende vertrouwen zorgden ervoor dat er veel betere resultaten werden geboekt. Dit is een voorbeeld uit het onderwijs, waar vele wetenschappelijke studies op dit gebied zijn gedaan.
Carol Dweck van Stanford University deed onderzoek met groepen scholieren tussen de 12 en 14 jaar. De groep die een cursus kreeg over de werking van de hersens en die leerde dat intelligentie veranderlijk is, haalde hogere cijfers en was meer gemotiveerd. Zou het niet interessant zijn om ditzelfde effect toe te passen in het bedrijfsleven, en dat ook eens wetenschappelijk te toetsen?
Perikles raadpleegde voor de oorlog met de Spartanen het orakel van Delphi. Dat zei tegen hem: ‘De sterkste zal winnen.’ Perikles ging enthousiast naar huis en riep tegen zijn vrouw: ‘Ik ga winnen.’ En zo geschiedde.
Bron: Gebruik je hersens
Door: Jan-Willem van den Brandhof
Door: