Ken jij het beeld dat anderen hebben van jouw opdracht of jouw functie? En ken je daarmee hun verwachtingen? Mensen onthouden met name de eerste indrukken en woorden. Met deze eerste indruk maken ze een “script”. Jouw acties en resultaten toetsen ze aan dit script. Op die manier bepalen ze of jij aan hun verwachtingen voldoet.
Ga nu eens terug naar de eerste keer dat jij je voorstelde in je nieuwe rol of opdracht. In hoeverre heb jij dat script actief beïnvloed? Tijdens dat eerste moment sta je als het ware op het toneel. Je komt uit de coulissen, spreekt je tekst en beïnvloedt de anderen. Het is de kunst om dit moment zo te “framen” dat je een script in hun hoofd plaatst dat je helpt in je klus. Dit doe je door je rol in een aantal begrijpelijke zinnen te beschrijven. Een frame werkt goed wanneer je het simpel houdt. Dat lijkt eenvoudig maar is het niet. Leonardo da Vinci zei niet voor niets “simplicity is the ultimate sophistication”. Gelukkig is de eerste stap richting het “frame” makkelijk. Schrijf je rol, functie, taak of opdracht zo volledig mogelijk uit. “Je bent bijvoorbeeld “de programme officer die verantwoordelijk is voor een integrale benadering van de bussiness en die …..”. Deze tekst staat vaak bol van abstracte begrippen en vakjargon.De volgende stap
De volgende stap is moeilijker. Je vertaalt de tekst in begrijpelijke en beeldende taal. Het doel van deze stap is dat iemand jouw rol snapt, ook als die persoon geen onderdeel is van je vakgebied of organisatie. Het is de kunst om hierbij zo min mogelijk vakjargon en abstracte begrippen te gebruiken. Beeld je bijvoorbeeld in dat je met iemand in de trein aan de praat raakt. Die persoon vraagt waarschijnlijk dingen zoals “wat is de kern van je werk, wat doe je elke dag, wat vind je leuk aan je werk? Nu staat als het goed is een begrijpelijker tekst op papier. Vervolgens kort je de tekst in tot ongeveer twee zinnen. Het is zoals Oscar Wilde ooit schreef: “Ik had niet de tijd een korte brief te schrijven, vandaar dat je een lange krijgt”. In deze stap wil je de kern raken. Dat is belangrijker dan volledig zijn. Bedenk dat de meeste mensen geen fotografisch geheugen hebben. Hersenen werken selectief en kiezen de dingen uit die ze willen onthouden. Dat is niet altijd het deel dat jìj wilt dat ze onthouden. Dus, wat moeten ze onthouden?Het frame compleet
Het boeken van resultaat zie ik als het leggen van een puzzel. Deze columns bevatten puzzelstukken en -stukjes die ik na 20 jaar management zie.
Tijdens die periode heb ik me de hele tijd de volgende vraag gesteld: Wat werkt? Daarover schrijf ik in deze blogs.
Het frame is compleet als je een titel hebt. Die werkt als een soort “haakje” in het hoofd van mensen. Een integraal programmamanager kan een “ontdekkingsreiziger”, “goeroe” of “boekhouder” zijn. Hierbij roept elke term specifieke beelden en daarmee verwachtingen op. Het zijn hierdoor drie verschillende integrale programmamanagers waarbij bijvoorbeeld de eerste open staat voor nieuwe ideeën en de andere twee waarschijnlijk niet. De laatste programmamanager is waarschijnlijk gefocust op de kaders en de tweede heeft veel inhoudelijke kennis.
Het gaat om het helder benoemen van de kern. Dat zorgt voor een haakje in het hoofd en daarmee een helpend script. Zeg maar, een helpend haakje.
- Heb jij iets dat je opvalt?
- Heb je een ander beeld of idee?
- Ben je ergens nieuwsgierig naar?