Veel mensen maken zich zorgen over de (toekomstige) impact van generatieve AI op hun baan. En dat is niet verrassend: de verwachting is dat maar liefst 90 procent van alle banen in de komende tien jaar wordt beïnvloed door generatieve AI. De helft van deze banen zou zelfs aanzienlijk getroffen kunnen worden – en onderzoek toont aan dat hierdoor de kloof tussen mannen en vrouwen op de werkvloer zelfs groter kan worden.
Het New Work, New World onderzoek van Cognizant en Oxford Economics laat zien dat generatieve AI een grotere impact zal hebben op vrouwen dan op mannen op de werkvloer. En ze lijken het zelf ook te weten. Er zijn namelijk meer vrouwen (41%) dan mannen (35%) die denken dat generatieve AI een negatieve invloed gaat hebben op hun werk. dit vermoeden is niet geheel onterecht. Jane Livesey, EVP bij Cognizant, licht toe waarom vrouwen een groter risico lopen dan mannen dat hun baan wordt aangetast door generatieve AI én waarom het essentieel is dat bedrijven actie ondernemen om vrouwen te beschermen tegen de oneerlijke impact van deze technologie op hun banen en carrières.
Groter aandeel vrouwen op kantoor
Generatieve AI heeft vooral impact op kantoorbanen waar vrouwen vaak in de meerderheid zijn, zoals administratieve functies, klantenservice en marketing- en HR-functies. Daarnaast maken vrouwen zich ook meer zorgen over de impact van AI op hun werk dan hun mannelijke collega’s die dezelfde functie bekleden. Het is van groot belang dat werkgevers beseffen dat er mannen en vrouwen verschillende zienswijzen hebben, zodat ze medewerkers de juiste begeleiding en training kunnen bieden in omgaan met AI-tooling en verwante technologie. Een belangrijk aspect hierbij is dat medewerkers ook de voordelen van generatieve AI gaan inzien en de technologie meer gaan vertrouwen, zodat ze eerder geneigd zijn om dit ook proactief in te zetten voor hun werk.
Bied trainingen en omscholing om de kansen van generatieve AI te ontdekken
Er wordt zo veel gezegd en geschreven over het gebruik van (generatieve) AI op de werkvloer, dat veel organisaties door de bomen het bos niet meer zien. Welke tools zijn nu écht waardevol voor welke functies? Zo moeten bedrijven nu juist op zoek naar werknemers die problemen en uitdagingen kunnen identificeren, in plaats van oplossen. Dit doet AI grotendeels immers zelf. Creativiteit en mensenkennis worden essentieel, aangezien AI creativiteit niet kan nabootsen. Ook empathie en cognitieve diversiteit zijn cruciaal voor succes in deze nieuwe werkomgeving.
Empathie stelt werknemers in staat om de behoeften en gevoelens van klanten en collega’s te begrijpen en daarop in te spelen, iets wat AI niet kan repliceren. Dit leidt tot betere klantrelaties en een positievere werkcultuur. Cognitieve diversiteit, het hebben van verschillende denkwijzen en achtergronden binnen een team, zorgt ervoor dat problemen vanuit meerdere perspectieven worden bekeken en opgelost. Dit maakt het mogelijk om innovatief en flexibel te blijven in een snel veranderende wereld. Het bieden van (online) trainingen of kennissessies door experts kunnen hieraan bijdragen.
Maak goed gebruik van de winst die generatieve AI oplevert
Generatieve AI biedt bedrijven de kans om een win-winsituatie te creëren. Zo kan de technologie repetitieve taken bij werknemers uit handen nemen, wat leidt tot meer werktevredenheid, minder operationele kosten en dus meer winst. Die winst kunnen bedrijven vervolgens weer inzetten om hun medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling. Om ervoor te zorgen dat AI alle werknemers ten goede komt, moeten bedrijven ervoor zorgen dat alle werknemers vertegenwoordigd zijn aan tafel.
Een cruciaal aspect is het zorgen voor een diverse vertegenwoordiging op bestuursniveau – vooral voor vrouwen. Vrouwen een stem geven in de besluitvorming op het gebied van generatieve AI is essentieel voor het bouwen van inclusieve technologie en het effectief inzetten ervan in verschillende sectoren. Een focus op diversiteit komt niet alleen de AI-ontwikkeling ten goede, maar zorgt ook voor betrouwbaardere AI-resultaten. Op deze manier worden ook structurele vooroordelen aangepakt en komt de weg vrij voor technologische ontwikkelingen die rechtvaardiger zijn en meer impact maken.
Progressief denken
Bedrijven die progressief denken over de inzet van generatieve AI, doen er goed aan om hun intenties duidelijk te communiceren met hun medewerkers, andere stakeholders en de medewerkers van deze stakeholders. De meerderheid van de consumenten denkt namelijk dat vooral bedrijven de meeste vruchten zullen plukken van generatieve AI, en dat werknemers er het minst van gaan profiteren.
Om ervoor te zorgen dat de inzet van AI ten goede komt aan zowel het bedrijf als zijn medewerkers, is het essentieel dat bedrijven hun medewerkers goed meenemen en begeleiden in de ontwikkelingen op dat gebied. Daarbij is het belangrijk om bewust te zijn van de ongelijkheden die kunnen ontstaan tussen mannelijke en vrouwelijke collega’s.
Om een inclusieve werkomgeving op AI-gebied te waarborgen, is het verstandig dat bedrijven nu volop inzetten op bewustwording en training. Deze maatregelen dragen ook bij aan een rechtvaardige implementatie van generatieve AI in het bedrijfsleven. Want als generatieve AI zijn ambitieuze doelen gaat bereiken, mag niemand bewust achterblijven bij deze revolutionaire technologie.
Beluister de Boom Management Podcast: AI-pionier
Bron: Team Lewis