Vind je het lastig om de confrontatie aan te gaan? Blijf het toch proberen.
Meningsverschillen en conflicten op het werk (en elders) zijn een onvermijdelijk, normaal en gezond onderdeel in de omgang met andere mensen. Er bestaat niet zoiets als een conflictvrije werkomgeving. Sterker: dat zou ook niet wenselijk zijn – noch voor je bedrijf, noch voor je werk, noch voor jou. Een confrontatie of een meningsverschil heeft, als het constructief is, allerlei voordelen. Bijvoorbeeld: het leidt tot betere werkresultaten (door elkaar te blijven pushen komen er betere oplossingen). Je kunt ervan leren en groeien als anderen je ideeën op de proef stellen. Door samen conflicten op te lossen kunnen mensen dichter bij elkaar komen. Hoe kom je de hordes over als je de confrontatie liever mijdt?Loos je angst voor een confrontatie
- Laat die behoefte om leuk te worden gevonden los. Leuk gevonden worden willen we allemaal. Maar het is niet altijd het belangrijkste. Focus op respect, zowel op respect krijgen als anderen respectvol behandelen. Als respect krijgen en geven belangrijker is dan aardig gevonden worden, is het minder problematisch om het oneens te zijn. Als manager moet je ook op dit vlak een rolmodel zijn.
- Focus op het grote plaatje. Conflicten beginnen meestal met meningsverschillen over doelstellingen of manieren van werken. Als zoiets dreigt te ontstaan, kijk dan breder, bijvoorbeeld naar de businessbehoeften: waarom is het meningsverschil een belangrijk issue? Hoe helpt het de organisatie, je team, het project om erover te discussiëren?
- Stel onenigheid niet gelijk aan onvriendelijkheid. Toegegeven, er zijn onprettige mensen die geen andere ideeën accepteren, waaronder onzekere managers. Maar de meeste mensen staan gewoon open voor andere perspectieven − als die doordacht en respectvol worden gepresenteerd.
- Vind een rolmodel. Er is misschien iemand in je leven – een collega, familielid, vriend – die er geen moeite mee heeft om direct en eerlijk te zijn over zijn gedachten en meningen zonder zich op te winden. Observeer die persoon, kijk wat hij doet, en probeer het na te doen.