Mensen maken de hele dag keuzes. Voor managers geldt bovendien dat hun keuzes veel mensen raken. In plaats van alleen met economische waarde moeten zij zich ook bezighouden met morele waarde. Welke waarden gebruik ik als ik beslissingen neem? Prof. dr. André Wierdsma betoogt dat filosofen relevante denkkaders bieden voor het maken van morele keuzes. “De filosofie geeft een doorkijkje naar de complexe werkelijkheid, verrijkt het denken en geeft handvatten voor ‘goed’ handelen.”
Emeritus hoogleraar André Wierdsma is opgeleid als bedrijfskundige en psycholoog. Door het lezen van de boeken van filosoof Erich Fromm besloot hij psychologie te gaan studeren. Hij heeft de laatste vijftien jaar het meest geleerd van de filosofie, zegt hij. Vooral politiek filosoof Hannah Arendt heeft hem sterk beïnvloed tijdens zijn promotie. “In de filosofie wordt goed nagedacht. Ik maak graag de vertaalslag tussen de filosofie en het bedrijfsleven. In het bedrijfsleven ligt de nadruk op handelen vanuit de onderstroom van maakbaarheid.”Waardedimensie of een amorele werkelijkheid
In het internationale bedrijfsleven is vaak de enige spelregel dat je je aan de wet moet houden. “Managers en professionals uit de financiële sector suggereren dat ze in een amorele wereld functioneren”, zegt Wierdsma. “Zolang we ons aan de wet houden, is het ethisch wat we doen. Maar dat is een onjuiste conclusie. Wetten komen ook tot stand op basis van de lobbykracht van bedrijven, het bedrijfsleven bepaalt mede de wetgeving. Maar de wet is fundamenteel meer dan de ‘letter’ van de wet, cruciaal is de ook de ‘geest’ van de wet. De wet vraagt dus altijd interpretatie.”Neoliberaal denken en de markt
Het neoliberale denken en het dominante marktdenken, die kenmerkend zijn voor onze samenleving, zijn gebaseerd op het ‘atomistische individu’. Het individu is verantwoordelijk voor zijn eigen lot en neemt rationeel beslissingen. Als je succesvol bent, is dat het resultaat van je eigen slimme beslissingen. Mensen die maatschappelijk falen, hebben dat dan aan zichzelf te wijten. Wierdsma: “Als mensen het niet goed hebben, hoef je daar dus geen compassie mee te hebben. Want geluk is een keuze, is het mantra in de samenleving. Maar dit is een illusie, het is gewoon niet waar!” Hij maakt een zijstapje naar de filosoof Peter Sloterdijk, die de huidige wereld typeert als het Kristalpaleis van de eerste wereldtentoonstelling. “In onze consumptiemaatschappij liggen mensen als het ware plat op het dak van dit glazen paleis, waar ze alle luxe kunnen zien, maar ze kunnen er niet bij. We worden de hele dag verleid tot consumptie, en we hebben niet in de gaten hoe geconditioneerd we zijn. Je zult als jongere maar op Facebook zitten zonder likes! Ook als je denkt in vrijheid te handelen, hoe groot is dan eigenlijk je speelruimte?”Voorsprong
Mogelijkheden die mensen hebben om te handelen, worden mede bepaald door hun achtergrond, genen en context. Wierdsma: “Succes heb je dus niet altijd alleen aan jezelf te danken en het noodlot heb je zeker niet zelf in de hand. Als je opgroeit met twee intelligente ouders in een zorgzame omgeving, dan heb je een grote voorsprong. Maar als je een dwarslaesie krijgt als jong mens, dan hang je de rest van je leven aan het infuus van de samenleving en is het maar de vraag hoe je jezelf kunt ontplooien.” Het denken vanuit een atomistische individu stelt het eigenbelang voorop, zegt hij. “Relaties worden gereduceerd tot transacties, tot contracten. In mijn ogen een gevaarlijk mensbeeld. Wij zijn kuddedieren, we kunnen alleen onszelf zijn in de relatie met anderen. Juist in de ontmoeting met de ander, toon je je eigenheid.”Marktdenken
Het marktdenken, zegt Wierdsma, is gebaseerd op het maken van contracten op de markt. Maar wanneer deugt een contract? “Als de machtsverhoudingen erg scheef zijn, is een gesloten contract dan wel het resultaat van een vrijwillige instemming? Hebben medewerkers wel altijd de mogelijkheid nee te zeggen tegen contractvoorwaarden? Wanneer wordt een scheve verhouding tussen vraag en aanbod een vorm van uitbuiting? In de hongerwinter tijdens de Tweede Wereldoorlog kostte een zak aardappelen soms 100 gulden. Er was een noodsituatie en de koper ging akkoord met de prijs. Maar de uitgangspositie was ongelijkwaardig; de een had honger, de ander niet.” Zo krijgt de verkoop van aardappelen dus ineens een ethische dimensie.Morele keuzes
Filosofie voor managers
4 masterclasses, 3 filosofen en 1 bedrijfskundige. Met onder anderen André Wierdsma