Om effectief aan alignment te werken, moet aan een aantal basisvoorwaarden worden voldaan. Allereerst moet duidelijk zijn wat je op hoofdlijnen wilt vertellen en hoe medewerkers daarbij betrokken worden. Communicatie en HR werken hiervoor idealiter samen met de strategiemakers binnen de organisatie. Samen maken ze de strategie tot een helder, communiceerbaar verhaal, denken ze de communicatie en HR-strategie uit en bepalen ze de gevolgen voor management en medewerkers.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Voordat wordt gedacht over middelen, is het belangrijk draagvlak van de directie te hebben en ervoor te zorgen dat alignment een prioriteit is.
Een verhaal geeft richting
Als een organisatie wil vertellen over haar strategie, is een concreet en inspirerend verhaal essentieel. Het verhaal is de basis voor alle communicatie en vertelt waar de organisatie voor staat, waar ze voor gaat en hoe ze dat gaat waarmaken binnen de context waarin de organisatie opereert. Het is een raamwerk. Het verhaal sluit in alle facetten aan bij de identiteit van de organisatie en de waarden van de organisatie en haar medewerkers. Dit verhaal, raamwerk, geeft de richting aan voor de komende jaren.
Zorg voor draagvlak
Organisaties die succesvol werken aan het verhogen van alignment, hebben draagvlak van de directie. De directie onderkent het belang van alignment en wil daaraan werken. Ze staan achter het verhaal van de organisatie en zijn de (uit)drager van het verhaal. Het is daarom belangrijk dat de top het verhaal kent, de rest van de organisatie meeneemt in het verhaal en het gewenste gedrag vertoont. Ook moeten er budgetten worden vrijgemaakt om overal in de organisatie aan te sturen op alignment. Draagvlak van de top zorgt voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid en die is cruciaal voor het verhogen van alignment.
Geef prioriteit aan alignment
Is er eenmaal draagvlak van de top, dan is het vervolgens van belang dat alignment organisatiebreed prioriteit krijgt. Traditioneel verloopt de communicatie via managers naar medewerkers en begint die prioriteit bij het management. Ondanks veel organisatievernieuwingen is het gros van de communicatie binnen organisaties nog steeds zo ingericht. Wel zien we meer ruimte voor interactie en dialoog om het organisatieverhaal concreet en toepasbaar te maken. Wat ons betreft een voorwaarde om eigenaarschap en bijdragen van medewerkers tot stand te brengen. Bij organisaties die meer volgens een netwerkmodel werken, vindt communicatie vaker plaats op een platform en ontwikkelen medewerkers en organisatie content met elkaar. In dialoog. Alignment is bij dergelijke organisaties meer gericht op samenwerking en verbinding.
Hoe wordt gewerkt aan alignment, is afhankelijk van het soort en de grootte van de organisatie. Altijd geldt dat er moet worden gezorgd voor draagvlak bij de juiste sleutelfiguren.
Bron: Alignment 2.0
Door: Bea Aarnoutse