Een nieuw jaar gaat gepaard met vele tradities: lijstjes, goede voornemens en nieuwe businessplannen. En dat is natuurlijk heel inspirerend. Of is het juist demotiverend? Hoe zorg je ervoor dat jouw workforce zich hier op een goede manier doorheen slaat, zonder dat ze komende maandag tijdens Blue Monday de handdoek al in de ring hebben gegooid? We vroegen het aan Jenna Simons, Head of Marketing bij OneFit.
Goede voornemens sneuvelen al in januari
Ook dit jaar willen veel Nederlanders weer een frisse start maken. Zeven op de tien Nederlanders (69%) hebben namelijk goede voornemens voor hun mentale gezondheid, blijkt uit een peiling van OneFit. En goede voornemens voor de fysieke gezondheid zijn zelfs nog populairder. Maar liefst 78 procent van de Nederlanders wil hier het komende jaar mee aan de slag gaan. “We zien dat er steeds meer aandacht komt voor mentale gezondheid”, zegt Jenna. “Toch hebben nog meer mensen goede voornemens met betrekking tot hun fysieke gesteldheid. Het is makkelijker om bijvoorbeeld als doel te stellen om vaker te gaan sporten dan om bijvoorbeeld bewust na te denken over waar je echt ‘nee’ tegen gaat zeggen. We leven immers ook in een maatschappij waarin je sneller naar de dokter gaat voor bijvoorbeeld pijn aan je been dan voor mentale problemen. Gelukkig heeft de pandemie hier een positieve bijdrage aan geleverd en bieden steeds meer bedrijven middelen voor medewerkers om aan hun mentale gezondheid te werken.”
Ondanks dit streven worden goede voornemens snel overboord gegooid. Bij veertien procent van de Nederlanders sneuvelen ze namelijk vaak al in de maand januari. Waarom stellen we dan nog steeds goede voornemens op? Volgens Jenna zien we een nieuw jaar als een nieuwe kans: “Er wordt vaak gekscherend gezegd ‘new year, new me’, maar er zijn veel mensen die dit ook daadwerkelijk zo zien. Sneuvelen gezonde gewoonten in de laatste maanden van een jaar, dan wachten we vaak tot het nieuwe jaar om hier weer mee aan de slag te gaan. We zitten immers in een soort cyclus. December staat in het teken van reflecteren: we kijken terug op het afgelopen jaar en wat we allemaal hebben bereikt. Januari draait daarentegen om vooruitkijken. Logisch dus dat goede voornemens hierbij aan bod komen. Het wordt gezien als een mooi aftrappunt om jezelf verder te gaan ontwikkelen. Probeer goede voornemens echter het hele jaar door te trekken, en wacht niet tot januari om er weer mee te starten. Ga door, al is het maar in kleine stapjes. Iedere kleine stap die je haalt, draagt bij aan het grotere geheel. En vier de successen die je tussendoor behaalt. Onthoud: the journey is more important than the destination. Zo werk je er iedere dag aan om lekkerder in je vel te zitten.”
Het goede voorbeeld geven
Er wordt niet voor niets gezegd ‘goed voorbeeld doet goed volgen’. “Dat geldt ook voor goede voornemens”, zegt Jenna. “Als je als werkgever een langere tijd het goede voorbeeld aan je medewerkers geeft, zullen zij dit gedrag zelf ook sneller gaan vertonen. Gedragsverandering duurt immers gemiddeld 66 dagen. Denk hierbij aan gezonde snacks op de werkvloer, het maken van een lunchwandeling of samen gaan sporten. Maar ook het bespreekbaar maken van je goede voornemens kan enorm helpen om elkaar erdoorheen te slepen. Daarnaast is het belangrijk om een ‘meetingcultuur’ te voorkomen. Zie je bijvoorbeeld dat jouw collega op woensdag al veel meetings in zijn agenda heeft staan, ga dan bij jezelf na of jullie meeting ook op die dag moet plaatsvinden. En of je die persoon überhaupt nodig hebt. Daarbij kun je meetings ook insteken als wandelmeetings, zo sla je twee vliegen in één klap: je kunt belangrijke werkzaken bespreken én je bent lekker in beweging.”
Maar zitten medewerkers er eigenlijk wel op te wachten dat hun werkgever zich met hun gezondheid bemoeit? Eerder onderzoek van OneFit toont aan dat bijna een kwart van werkend Nederland (22%) van mening is dat werkgevers verantwoordelijk zijn om medewerkers aan te sporen om te sporten. Volgens Jenna ligt dit ook aan de aanpak: “Als je ineens veel verplichtingen gaat invoeren op het gebied van gezondheid, zou dat zomaar eens averechts kunnen werken. Iedereen is anders, en iedereen heeft dus ook ergens anders behoefte aan. Ga met je medewerkers in gesprek om te horen wat zij van jou als manager op dit gebied verwachten. Het valt en staat uiteindelijk met deze openheid in je communicatie.”
Zo maak je van Blue Monday een rooskleurige dag
Aanstaande maandag het Blue Monday, dé dag waarop de meeste goede voornemens al mislukt zijn. Deze dag staat mede hierdoor bekend als de meest deprimerende dag van het jaar. “Het is vrij logisch dat mensen zich neerslachtiger voelen in de maand januari”, zegt Jenna. “De feestdagen, inclusief plezier en sociale contacten, zijn voorbij en we gaan weer terug aan het werk. Bij veel bedrijven staat een nieuw jaar in het teken van nieuwe plannen, wat ervoor zorgt dat het een drukke periode is. Daarbij komt dat veel mensen een nieuw jaar als een frisse start zien, hét moment om nieuwe dingen uit te proberen – en dus om goede voornemens te hebben. Voor de één is dat een fijne periode, voor de ander misschien juist een lastige. Als er dan ook nog een dag is met een negatieve connotatie, kan dat mensen triggeren om ook negatief te gaan denken, terwijl ze dat diep van binnen misschien helemaal niet zo voelen. Het gaat dus echt om het stigma dat erop zit. Daar komt ook nog bij dat maandag voor bijna een derde van de Nederlanders (29%) de ergste dag van de week is.”
Werkgevers moeten dus aan de bak. “Voor ruim de helft van de Nederlanders (53%) is de enige manier om Blue Monday door te komen door te gaan sporten. Wij zien in onze eigen data ook dat maandag een populaire dag is om te sporten. Zo heb je immers een kick-start van je week. Een fijne bijkomstigheid is dat maar liefst driekwart van de Nederlanders zich de dag na een workout extra fit voelt. Daarom introduceren wij Sweaty Sunday: we roepen heel Nederland op om aanstaande zondag een workout te volgen om hier tijdens Blue Monday extra profijt van te hebben. Motiveer je medewerkers ook om hieraan mee te doen of om aanstaande maandag extra te bewegen. Sta daarnaast bewust stil bij hun mentale gezondheid. Check even luchtig bij je medewerkers in om te vragen of alles lukt, geef ze een extra complimentje of sta stil bij successen. Dit soort zaken moeten sowieso genormaliseerd worden op de werkvloer, dus neem Blue Monday als aanknopingspunt. Zo kunnen we van Blue Monday een rooskleurige dag maken.”