Tekortkomingen in de cultuur zijn de grootste barrières voor organisatiesucces in het digitale tijdperk. Dat is de belangrijkste uitkomst van een recent onderzoek door McKinsey onder executives wereldwijd. Drie problemen springen eruit: functie- en afdelingsverkokering, angst om risico’s te nemen en niet goed in staat zijn om de klant werkelijk centraal te zetten.
Deze drie problemen bestaan al veel langer, maar ze zijn in het digitale tijdperk nog veel duurder geworden. Als er geen risico’s worden genomen, kan dat leiden tot te lage investeringen in strategische kansen of een slome respons op snelle veranderingen in de klantbehoeften of de markt. Als er in het hele bedrijf geen goed beeld bestaat van de klant, dan is het lastig om werknemers rondom de klant te organiseren, die zorgen voor een consistente ervaring voor de klant. En als de organisatie gekenmerkt wordt door verkokering op functie- en afdelingsniveau, dan is er vaak te laat of geen antwoord op vragen van klanten, simpelweg omdat de vraag op de verkeerde plek terecht is gekomen.