Bemoei je er niet mee. Dat is een van de tips voor managers om betere zorg met minder doekoe te krijgen. Daarnaast lees je in dit artikel nog een praktische tip om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. En ja, in totaal zijn het er drie.
Bemoei je niet met selectie
Managers zijn vaak 80% van hun tijd bezig met de 20% slechtst functionerende collega’s. Een goede selectie kan deze situatie voorkomen, waardoor je meer tijd overhoudt voor andere werkzaamheden. Om dat te bereiken, raad ik je aan om de behandelaren uit je team zelf te laten bepalen met welke kandidaten ze in gesprek willen en wie ze aan willen nemen.
Zorgverleners kunnen overigens ook heel goed zelf nieuwe locaties zoeken, met makelaars bezichtigingen doen en het pand inrichten voor een goede sfeer en goede zorg. Zij moeten er tenslotte werken: hun leidinggevende vaak niet. Beperk je tot faciliteren; geef ze een lijst met aandachtspunten mee voor kantoorpanden en laat ze verder vrij, ook wat betreft het inrichten van ruimtes.
Beperk je dus tot het zetten van een handtekening onder arbeids- en huurcontracten. Op deze manier krijg je een zelfstandig werkend team dat zich thuis voelt in het gebouw waar ze werken. Je mag natuurlijk wel meedenken als je dat gevraagd wordt!
Bemoei je er niet mee en faciliteer
Er zijn tal van managers die bij alle aspecten van de bedrijfsvoering een vinger in de pap willen hebben. Tip: laat zo veel mogelijk taken aan je teamleden over zodat ze optimaal invloed kunnen uitoefenen op hun directe werksituatie.
Wijs zelf geen teamleiders aan (dan ontstaan al gauw nieuwe koninkrijkjes), maar reken op de vorming van natuurlijk en informeel leiderschap. Dat ontstaat vanzelf. Als een team hulp nodig heeft, vraagt het dat vanzelf wel. Wees zelf snel beschikbaar als er hulp nodig is: anders is zelfsturing gedoemd om te mislukken. En bied proactief hulp aan als blijkt dat een team er zelf niet uitkomt. De meest gemaakte fout van managers hierbij is om niet meteen beschikbaar te zijn door een te drukke agenda; zo werp je een enorme drempel op om hulp te vragen.
Bestrijd onzinnige regels
In iedere organisatie worden weleens regels en procedures gehanteerd die niet rechtstreeks bijdragen aan een betere zorg of lagere (zorg) kosten.
Als een medewerker zich gehinderd voelt door een regel of procedure die als ‘onzin’ wordt ervaren, stimuleer hem dan om die bij je te melden. De directie kan deze regels in overleg met de teams, de zorgverzekeraars, de Nederlandse zorgautoriteit of de moederorganisatie bespreken om ze aangepast te krijgen.
Zo krijgen jouw medewerkers het gevoel dat ze serieus genomen worden en dat je er voor hen bent, zodat zij ongehinderd en met plezier hun werk kunnen doen. En dat is tenslotte jouw belangrijkste taak als leidinggevende.
Bron: Betere zorg met minder doekoe
Door: Wouter Hoge