Het afgelopen anderhalf jaar vroeg om een hoge mate van aanpassingsvermogen van iedereen. Nu we rustig terugkeren naar het oude normaal, lopen we tegen nieuwe problemen aan. Zo kampen sectoren als de horeca, retail en logistiek met structurele personeelstekorten. Dat drukt niet alleen op jouw business, maar ook op het welzijn van je huidige personeel. Waarschijnlijk draaien zij momenteel vaker of langere diensten. Een op de zeven werknemers met onregelmatige diensten zegt zich zelfs niet gewaardeerd te voelen door zijn werkgever. Dat eist vroeg of laat zijn tol. Daarom is het zaak om personeel tevreden en betrokken te houden. Technologie kan hier op verschillende manieren aan bijdragen.
Flexibiliteit en inzicht
Werknemers met onregelmatige diensten missen vaak sociale evenementen door hun werkrooster. Als werkgever is het daarom belangrijk om, waar mogelijk, flexibiliteit te bieden. Niets is immers zo vervelend als wanneer iemand een dienst wil ruilen, maar het grote moeite kost om een vervanger te vinden. Door je planningen te automatiseren, is voor iedereen inzichtelijk wie op welk moment beschikbaar is. Dat maakt het niet alleen gemakkelijker voor je personeel om onderling diensten te ruilen, ook bij ziekte heb jij snel overzicht van wie er beschikbaar is. Bovendien worden wijzigingen automatisch verwerkt zodat jij én je personeel hier geen omkijken meer naar hebben. Dit geeft enerzijds grip op de beschikbaarheid, ingeplande diensten en verlof. Anderzijds biedt het flexibiliteit; onderling diensten ruilen gaat ineens in een handomdraai. Dat levert dus niet alleen tijdsbesparing, maar ook tevredenheid op.
Inspelen op onverwachte situaties
Onverwachte gebeurtenissen vragen veel van jou als ondernemer, maar ook van je personeel. Vanwege onvoorspelbare drukte heb je vaker last van onder- of overbezetting op de werkvloer. Ook veranderen de werktijden of -taken van werknemers. Met een technologie als kunstmatige intelligentie kun je continu trends en ontwikkelingen analyseren en zelfs de toekomstige vraag voorspellen en optimaliseren. Dit stelt je in staat om altijd weloverwogen keuzes te maken en bovendien proactief te reageren op onverwachte situaties. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel personeel je nodig gaat hebben, maar ook aan wat de juiste verhouding tussen fulltime en parttime contracten is of welke skills werknemers moeten bezitten. Doordat jij beter voorbereid bent op de toekomst, weet je personeel ook beter waar ze aan toe zijn. Daarmee zijn onverwachte situaties zoals last minute roosterwijzigingen verleden tijd.
Gemakkelijke communicatie
De meeste mensen in de horeca of retail werken op onregelmatige basis. Vaak vinden ze het moeilijk om te praten over de impact die dit heeft op hun privéleven en gezondheid. Als werkgever is het belangrijk om de werk-privébalans van werknemers in de gaten te houden. Daarvoor moet je echter wel inzicht hebben in hoe je personeel zich voelt en waar ze eventueel mee worstelen. Communicatietools kunnen hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk – al dan niet anoniem – middels een enquête peilen hoe het met ze gaat. Want alleen als je weet waar de pijnpunten zitten, kun je een verbeteringsslag doorvoeren. Bovendien bied je je personeel één overzichtelijke plek waar ze terecht kunnen voor informatie of vragen, zonder dat ze hiervoor privé communicatiemiddelen zoals e-mail of sms moeten gebruiken. Dat maakt het gemakkelijker om werk en privé gescheiden te houden.
Tevreden personeel = gezonde organisatie
In de krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig is het belangrijk om te investeren in personeelstevredenheid. Personeel aantrekken is namelijk één ding, personeel behouden is minstens zo belangrijk. Technologie kan je helpen om dit op een efficiënte maar toch persoonlijke manier te realiseren. Processen kunnen namelijk tegelijkertijd geautomatiseerd en gepersonaliseerd worden. Dit verhoogt de betrokkenheid én tevredenheid van werknemers. Wat uiteindelijk bijdraagt aan de bedrijfsresultaten. Want blije werknemers betekenen blije klanten, en blije klanten zorgen voor een gezond bedrijf.
Door Maarten de Boo, Head of Workforce Optimization bij Quinyx