Toen kapitaal nog schaars was, probeerden bedrijven om de paar winnende projecten eruit te pikken. Het moest echt zeker zijn dat een nieuwe technologie of een nieuw product de moeite waard was voordat je je kostbare centen erin ging stoppen.
Als je ernaast zat, kon dat enorme consequenties hebben – voor de onderneming én voor je persoonlijke carrière. Nu kapitaal goedkoop is, kunnen executives veel meer opportunity’s najagen. Anders gezegd: als de sleutels goedkoop zijn, loont het om een heleboel deuren te openen voordat je besluit waar je naar binnen gaat. Bij deze nieuwe aanpak moeten executives het idee loslaten dat elke investering langdurig commitment impliceert – en daarmee het idee dat de toekomst voorspelbaar is en dat je nu al kunt weten hoe een business over vijf of tien jaar presteert. Die tijden zijn echt wel voorbij. Beschouw investeringen in plaats daarvan als (kleine) experimenten. En als een experiment dan dreigt te mislukken, pas je dingen aan of trek je de stekker eruit. Op die manier kun je veel meer dingen uitproberen, en ook nog eens sneller dan concurrenten. Bron: Management Executive Boekentips: