![](https://boommanagement.nl/wp-content/uploads/2025/02/boze-dames-640x427.jpg)
Boosheid is een emotie waar veel vrouwen zich niet prettig bij voelen, om de simpele reden dat boze vrouwen al snel niet serieus worden genomen. En omdat vrouwen die boos worden al gauw gaan huilen, wat allesbehalve prettig is. Toch is boosheid een bijzonder nuttige emotie. We worden boos als we dingen willen veranderen. Als we onrecht ervaren. Boosheid kan omslaan in frustratie als je merkt dat jij niets kan veranderen aan wat er aan de hand is. Of als het te langzaam gaat. En zeker als je merkt dat je tegengewerkt wordt, omdat andere belangen voorrang krijgen. Frustratie kan weer overgaan in een gevoel van machteloosheid, een diep verdriet over het onrecht en jouw onvermogen om dit recht te zetten. En dan is het helemaal lastig om je tranen te bedwingen natuurlijk.
Klagen
Frustratie en onmacht leiden vaak tot klagen: het is niet eerlijk! Klagen over slechte producten of een slechte service kan nuttig zijn. Als je boodschappen bedorven blijken te zijn, is het goed om dat te melden bij de winkel. Als ze klantgericht zijn, bieden ze je meteen een goede compensatie. En geluidsoverlast veroorzaakt door je buren kun je het best maar aankaarten als je een betere nachtrust wilt. Deze vormen van klagen zijn assertief gedrag.
Passief klagen houdt eigenlijk alleen maar in dat je je ongenoegen uit, zonder er een actie aan te koppelen. Helaas geeft deze vorm van klagen niemand kracht, laat staan macht. Sterker nog: het kost je vooral energie. En dat levert nog meer frustratie op.
Onderzoek de boosheid
Ons advies? Voel de boosheid en onderzoek hem. Boosheid is een uitstekend vertrekpunt om je missie scherp te krijgen en je strijdbaarheid te voeden. Wat vind jij onrechtvaardig? Waar ben jij zo gefrustreerd over? Wat wil je heel graag veranderen?
De volgende stap is onderzoeken wat jij kunt doen om iets te veranderen. Een nuttig middel hierbij is om je cirkel van invloed en je cirkel van betrokkenheid in kaart te brengen. Dit model is bekend geworden door het boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Het bestaat uit twee cirkels: een binnencirkel met een grotere cirkel daaromheen.
De cirkels van invloed en betrokkenheid van Covey (2010).
De buitenste cirkel is wat jij meteen zou veranderen als jij het voor het zeggen had. De binnenste cirkel vertegenwoordigt de invloed die jij daadwerkelijk hebt om iets in de door jou gewenste richting te veranderen: de acties die jij kunt ondernemen,
de stappen die jij kunt zetten. Om de Romeinse stoïcijnse filosoof Epictetus aan te halen: ‘Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee het onderscheid te maken.’
Stoor jij je aan mensen om je heen die niet duurzaam genoeg leven terwijl de planeet naar de kloten gaat? Sluit je aan bij Extinction Rebellion. Vind je de werk-privébalans voor werkende ouders slecht geregeld? Start een campagne om mensen binnen jouw organisatie te mobiliseren om meer flexibele tijden mogelijk te maken. Baal je ervan dat vrouwen die parttime werken, niet serieus kans maken op een leidinggevende functie? Zorg dat je een plek krijgt in de Commissie Diversiteit & Inclusiviteit, sluit je aan bij het vrouwennetwerk (of richt er een op) en zet je actief in voor de doorstroom van vrouwen.
Zowel op je werkplek als in je eigen community valt zoveel te doen. Nogmaals: durf groots te denken, je kunt meer voor elkaar krijgen dan je denkt.
Beluister de podcast: Authentiek leiderschap voor vrouwen
- Dit artikel komt uit het boek Authentiek leiderschap voor vrouwen, dat op de longlist staat voor Managementboek van het Jaar. Bestel het op Boom.nl >>>
Door: Jolanda Holwerda, Liesbeth Tettero