Veel organisaties staan voor een digitale transformatie: ze digitaliseren steeds meer vitale werkprocessen, producten en diensten. Zo lukt het ze om betere diensten te leveren, producten sneller in de markt te zetten en dienstverlening klantgerichter te maken. Bedrijven die hierin uitblinken, noemen we digital meesters. Maar wat zijn de drijvende krachten achter digitaal meesterschap?
Digitaal meesterschap
Digitale meesters zijn bedrijven die in staat zijn om technologieën in te zetten om waarde te creëren. Voor hun klanten, maar ook voor hun eigen organisatie en medewerkers. Ze zijn flexibel, wendbaar en slagvaardig en hebben significant betere prestaties. Volgens onderzoek van Massachusetts Institute of Technology (MIT) wel tot 26% beter. Hun verdienmodellen, processen, distributiekanalen, diensten en klantbenadering worden versterkt en mede mogelijk gemaakt door technologie. Kortom: digitalisering is tot in de haarvaten van de organisatie doorgedrongen. Voor veel organisaties is dit echter nog lang niet op orde. Sommige moeten de eerste stap nog zetten. Maar welke aspecten drijven organisaties in het bereiken van digitaal meesterschap? Onderzoek toont aan dat deze bedrijven excelleren op 3 kritieke gebieden:1. De mate van digitale intensiteit
Digitale intensiteit is de mate waarin een organisatie gebruikmaakt van digitale technologieën binnen operationele processen. Is alles gedigitaliseerd of wordt er nog met papier gewerkt? Zijn er nieuwe slimme toepassingen die oude, routineuze handelingen overbodig maakten? Bij digitale meesters is zoveel mogelijk gedigitaliseerd, de digitale intensiteit is bijzonder hoog. Digitale meesters durven substantieel te investeren in nieuwe technologieën én in de adoptie van technologie door de hele organisatie. Dit zet de toon voor de verdere digitale transformatie en is een essentiële eerste stap in het verkrijgen van digitaal meesterschap.







