Stress, we kennen het allemaal. Iets te goed zelfs. Tenminste, dat is wat de onderzoeken van instanties als TNO en het CBS ons vertellen. Onlangs publiceerden zij samen een onderzoek waaruit bleek dat in 2022 maar liefst één op de vier werkenden in de leeftijd 18 tot en met 34 jaar burn-out klachten ervaarde. Een ongewenste situatie. Dus moeten we de stressklachten aanpakken, en daar speel jij als manager een grote rol in. Dit begint met stressklachten herkennen, maar daar gaat het nog wel eens mis. In deze blog bespreek ik de stresssignalen waar je misschien niet zo snel aan denkt en geef ik vervolgens je twee check-vragen die je jezelf moet stellen voordat je erover in gesprek gaat met je medewerker.
Op afstand zie je het meeste
Voordat we het hebben over de signalen, wil ik even terugpakken naar de rol die jij als manager speelt in het reguleren van de werkdruk en de bijbehorende stressklachten. Uit ons onderzoek blijkt dat maar liefst 48 procent van de managers van mening is dat iedere medewerker zelf verantwoordelijk is om goed om te kunnen gaan met werkdruk. En hoewel medewerkers zeker zelf zorg mogen dragen voor de werkdruk en hun stress, heb jij als manager een essentiële rol in het signaleren en aanpakken hiervan. Juist doordat jij van een afstandje naar de situatie kijkt, kun je makkelijker het grotere plaatje zien en daarop acteren.
Meer stresssymptomen dan hoofdpijn en huilen
Onderdeel van het zijn van een toeschouwer, is dat je vaak eerder dan de ‘spelers in het veld’ doorhebt dat het dreigt mis te gaan. Jij bent dus degene die aan de bel moet trekken. Maar wat zijn nou signalen waarop je moet letten? Stress uit zich bij iedereen anders, maar er zijn wel degelijk symptomen die je kunt herkennen.
Denkt men aan stresssymptomen, dan denkt men vaak aan emotioneel reageren, hoofdpijn hebben of moe zijn. Maar er zijn ook een hoop signalen die minder opvallend zijn. Ooit al gedacht aan signalen als meer multitasken, vroeger naar huis gaan, sneller praten, te laat komen, niet op woorden kunnen komen, kortademig zijn en constant een weerwoord bieden? Het zijn signalen waarbij minder snel een lampje gaat branden, maar die zeker wel kunnen wijzen op stress.
Check-vragen om jezelf te stellen
Maar voordat je die conclusie echt kunt trekken, zijn er twee vragen die je jezelf moet stellen om te weten of je de signalen ook daadwerkelijk serieus moet nemen. Allereerst de vraag: is dit gedrag afwijkend? Want laten we eerlijk zijn: er zijn ook mensen die altijd te laat komen of heel snel praten. Wanneer dat het geval is, hoeft er geen alarmbel te gaan rinkelen. De andere check-vraag die je jezelf moet stellen is: zie ik het gedrag voor een langere periode gebeuren? Kan iemand één dag niet op woorden komen, dan kan het gewoon zijn dat iemand een slechte nacht heeft gehad. Maar als het probleem een week aan blijft houden, kan er wel degelijk wat aan de hand zijn.
Kijk naar het bredere plaatje
Kun je beide check-vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan is het tijd om als manager de helpende hand te bieden. Zie de signalen die je opgepikt hebt als een beginpunt van een gesprek met je medewerker. Het gaat er namelijk niet om dat de symptomen opgelost worden, maar dat jullie naar het bredere plaatje kijken. Creëer samen een aanvalsplan om de werkdruk te verlagen en vervolgens gezond te houden. En zorg er zo voor dat voor jóuw medewerkers stress in ieder geval niet tot burn-out klachten leidt.
Door: Hidde de Vries, co-founder bij Recharge360