Dat uw organisatie Ãets moet met de aankomende AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is een gegeven. Maar wát er precies moet gebeuren, blijkt voor veel organisaties lastig in te schatten.
De impact van de verordening verschilt per sector, organisatie of afdeling en de eisen die gesteld worden, bieden geen duidelijke handvatten voor de vervolgstappen. Ondanks deze onduidelijkheid is er geen tijd om van de zijlijn toe te kijken en te bedenken of uw organisatie überhaupt wel iets moet doen met de AVG: vanaf 25 mei is de verordening daadwerkelijk van kracht en kunnen sancties worden opgelegd door het toezichthoudende orgaan, de Autoriteit Persoonsgegevens. Een forse boete van maximaal 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet, is bij niet naleving van de AVG het mogelijke gevolg. In dit artikel zal kort ingegaan worden op de belangrijkste keuzes, de te nemen stappen en benodigde maatregelen om voor 25 mei niet alleen compliant te zijn, maar dit ook na de inwerkingtreding van de AVG te blijven.De AVG in het kort De AVG is een onderdeel van de Europese GDPR (General Data Protection Regulation) en zal dit jaar definitief de bestaande Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) vervangen. Het doel van de AVG is onder andere het beter kunnen beschermen van persoonsgegevens van burgers van de Europese Unie. Kenmerkend voor de AVG zijn begrippen zoals transparantie, minimalisatie en doelbinding. Organisaties worden geacht transparant te zijn over welke persoonsgegevens worden verwerkt, op welke manier en door wie. Daarnaast moet de verwerking van persoonsgegevens geminimaliseerd worden en moet voor iedere verwerking een passende en wettelijk gerechtvaardigde reden zijn.