De werkstijl ‘Doe plezier’ komt tot uiting in je zorg en belangstelling voor anderen. Je bent een echte teamspeler, die veel waarde hecht aan samenwerken en harmonie. Je hebt goede voelsprieten om te weten wat je leidinggevende en je collega’s nodig hebben en van je verwachten. Je voelt je tevreden als zij zich op hun gemak voelen. Is dit niet het geval, dan trek jij je dit persoonlijk aan en ga je dit voor hen oplossen. Je hebt de neiging om anderen te helpen en werkt een tandje harder op momenten dat dit nodig is.
Prettig in de omgang
Omdat je prettig bent in de omgang met anderen, wordt jouw aanwezigheid op de werkvloer erg op prijs gesteld. Je bent begripvol als de werksituatie verandert, behulpzaam als je collega moeite heeft met het verrichten van een bepaalde taak en biedt een luisterend oor als je leidinggevende een probleem aan je wil vertellen. Je bent het liefst op de achtergrond aanwezig, geeft veel ruimte aan anderen en schiet er zelf bij in, waardoor geven en nemen in de werkrelatie uit balans raakt. Je laat je mening en ervaring verloren gaan om conflicten te voorkomen. Je denkt dat je hiermee de ‘goede vrede’ in de werkrelatie bewaart.
Dit is een misvatting; jezelf niet uitspreken en de ander niet aanspreken leidt tot onderhuidse irritaties en problemen. De lach die je vaak op je gezicht laat zien, is aan de gespannen kant. Je komt door je lach vriendelijk en toegankelijk over, maar je slikt wel je boosheid in. Er is sprake van een discrepantie ofwel van incongruent gedrag, waarmee je de ander op het verkeerde been zet. Je vindt het prettig om te horen van anderen wat je moet doen, zodat je je daarin kunt schikken. Je zoekt met regelmaat bevestiging, omdat je wilt weten of je de juiste dingen doet en of je deze goed doet. Bij kritiek heb je de neiging om een ‘Ja maar…’-reactie te geven en uit te leggen wat je hebt gedaan.
Waar komt de stijl veel voor?
Deze werkstijl komt vaak voor bij professionals met een ondersteunende, dienstverlenende (staf)functie in de profit- en non-profitsector. Bij professionals met een leidinggevende functie komt deze werkstijl vaak voor in de zorg, het onderwijs en bij de overheid. Met andere woorden: bij organisaties zonder winstoogmerk.
Kwaliteiten ‘Doe plezier’
- Je toont belangstelling, bent betrokken
- Je komt sympathiek en vriendelijk over
- Je biedt een luisterend oor
- Je hebt een groot inlevingsvermogen
- Je stelt je dienstbaar, gewillig, behulpzaam en zorgzaam op
- Je houdt rekening met je leidinggevende en collega’s
- Je bent sociaal vaardig
- Je bevordert de harmonie en het saamhorigheidsgevoel
- Je bent aangenaam in de omgang met je leidinggevende en collega’s
- Je hebt een goede intuïtie voor menselijke verhoudingen
- Je zorgt ervoor dat je leidinggevende en collega’s zich op hun gemak voelen
- Je aanvaardt makkelijk opdrachten van je leidinggevende en collega’s
- Je neemt makkelijk (want dan is het een valkuil) hooi op je vork
- Je bent proactief
Valkuilen ‘Doe plezier’
- Je stelt je leidinggevende en collega’s tevreden en schiet er zelf bij in
- Je werkt ten dienste van je leidinggevende en collega’s en past je aan, ten koste van jezelf
- Je zet het belang van je leidinggevende en collega’s boven je eigen belang
- Je wilt graag aardig gevonden worden door je leidinggevende en collega’s
- Je wilt anderen niet teleurstellen uit angst om afgewezen te worden
- Je hebt weinig grip op je eigen werkdruk
- Je laat je leiden door taken en zaken die urgent en belangrijk zijn voor je leidinggevende en je collega’s
- Je hebt moeite met het stellen van je eigen prioriteiten
- Je werkzaamheden blijven liggen, waardoor je overuren maakt
- Je ervaart werkdruk en stress
- Je bent gevoelig voor manipulatie
- Je laat anderen misbruik maken van je goede bedoelingen
- Je zet je boosheid vast, ‘slikt’ je boosheid in, spaart je boosheid op
- Je bent moe, prikkelbaar en uitgeput door je eigen behulpzaamheid
- Je stelt jezelf teleur
- Je klaagt, omdat je je onbegrepen voelt
- Je bent angstig en overstuur door kritiek
- Je houdt je stil uit angst anderen te ontstemmen
Denkpatroon ‘Doe plezier’
Bij het denkpatroon ‘Doe plezier’ heb je de gedachten: ‘Ik moet het mijn leidinggevende en collega’s naar de zin maken’, ‘Ik moet anderen op hun gemak stellen’, ‘Ik moet zorgen voor een goede sfeer in het team’, ‘Ik ben oké als ik mijn leidinggevende en collega’s een plezier doe’, ‘Mijn leidinggevende en mijn collega’s moeten mij aardig vinden, dan ben ik de moeite waard’, ‘Het is voor mij niet hanteerbaar als mijn leidinggevende en mijn collega’s mij niet aardig vinden’, ‘Ik vind het verschrikkelijk als mijn leidinggevende mij afwijst’, ‘Als ik aangeef wat ik ervan vindt, heb ik zo meteen een conflict met mijn collega’s’ en ‘Conflicten of ruzie wil ik voorkomen’.
Gedragssuggesties bij de werkstijl ‘Doe plezier’
- Ga voor jezelf na welke taken en werkzaamheden voor jou belangrijk zijn om te doen
- Stem je verwachtingen af met je leidinggevende en collega’s
- Blijf bij jezelf, zodat er onderscheid komt tussen je eigen gedachten en gevoelens en die van anderen
- Zeg wat je denkt, voelt en ervaart
- Stel vragen aan je leidinggevende en collega’s om hun uit te nodigen zelf na te denken in plaats van het voor hen ‘in te vullen’ (NIVEA = Niet Invullen Voor Een Ander) of check je invullingen / aannames bij de ander
- Laat de verantwoordelijkheid voor taken en verantwoordelijkheden bij je leidinggevende en collega’s liggen in plaats van hun werk uit handen te nemen
- Maak contact met je eigen behoeften en uit je behoeften
- Doe wat vaker iets waar je zelf behoefte aan hebt
- Vraag je leidinggevende en collega’s om een gunst
- Stel je assertief op; kom op voor jezelf, rekening houdend met je leidinggevende en collega’s
- Spreek vanuit jezelf; IK denk, IK wil, IK verwacht, IK vind, IK ervaar en IK voel
- Leer je interne grenzen kennen
- Geef gehoor aan je eigen grenzen en geef je grenzen aan anderen aan
- Oefen om ‘nee’ te zeggen en te zeggen wat je niet bevalt
- Geef jezelf, je leidinggevende en collega’s een compliment voor assertief gedrag
Interne stimulators bij de werkstijl ‘Doe plezier’
- Ik mag goed voor mezelf zorgen
- Ik mag doen wat voor mij belangrijk is
- Ik ben ook belangrijk
- Mijn mening doet ertoe
- Ik mag mijn leidinggevende of collega teleurstellen (het is nog maar de vraag of dit gebeurt, het gaat erom dat je jezelf deze toestemming geeft)
- Ik mag mezelf een plezier doen
- Ik mag gehoor geven aan mijn eigen behoeften
- Ik mag eerst aan mezelf denken en dan aan mijn leidinggevende of collega
- Ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn eigen denken, voelen en handelen
- Ik mag de verantwoordelijkheid daar laten waar die hoort
- Ik ben ook oké als ik eerst aan mezelf denk
- Eerst ik en dan de ander
Bron: Dealen met je baas
Door: Manon Bongers |