Er is al veel geschreven over het succes van Nespresso. Dit bedrijf ontwikkelde een innovatief businessmodel dat gebaseerd was op koffiemachines en cups die samen verbazingwekkend lekkere koffie produceren. Wat de meeste mensen niet weten, is dat Nespresso er bijna twintig jaar over heeft gedaan om een businessmodel te vinden dat goed bij dit product past. Eric Favre, een Zwitserse ingenieur en medewerker van Nestlé, vond het Nespresso-systeem al in 1976 uit en vroeg er patent op aan.
Toen Nestlé Nespresso introduceerde, richtte het bedrijf zich vooral op de verkoop van koffiemachines aan restaurants en bedrijven, maar deze benadering bleek uiteindelijk niet succesvol. Pas toen Jean-Paul Gaillard bij het bedrijf kwam, lukte het Nestlé om een succesvol businessmodel te vinden voor Nespresso door zich te richten op klanten in het hogere segment. In 1995 was Nespresso eindelijk winstgevend en in 2011 behaalde het product een jaarlijkse omzet van meer dan drie miljard Zwitserse frank (bijna 2,8 miljard euro). Nespresso maakte gebruik van een fantastisch businessmodel waarbij andere bedrijven via een licentieovereenkomst de machines mogen fabriceren en verkopen. Nespresso behaalde het grootste deel van zijn omzet met de verkoop van de koffiecups. Een belangrijk onderdeel van het businessmodel waren de patenten van Nespresso, waarmee ze fabrikanten aan zich bonden. Iedereen die hun machine maakte moest ook bij hen wezen voor de cups.