In de slimme, verbonden wereld staan ondernemingen voor tien belangrijke strategische keuzen. Deze keuzen hebben een grote impact op elke activiteit in hun waardeketen.
1. Voor welke set capaciteiten en features van slimme, verbonden producten moet het bedrijf gaan? 2. Hoeveel onderliggende functionaliteit (software) moet in het product worden gebouwd en hoeveel moet in de cloud draaien? 3. Moet het bedrijf gaan voor een open systeem of een gesloten systeem? 4. Moet het bedrijf de hele set capaciteiten en de hele infrastructuur van slimme, verbonden producten zelf ontwikkelen of moet het dingen uitbesteden aan toeleveranciers en partners? 5. Welke data moet het bedrijf verzamelen, vastleggen en analyseren om de waarde van zijn aanbod te maximaliseren? 6. Hoe managet het bedrijf het eigendom van en de toegangsrechten voor zijn productdata? 7. Moet het bedrijf distributiekanalen of servicenetwerken geheel of deels overslaan? 8. Moet het bedrijf zijn businessmodel veranderen? 9. Moet het bedrijf in de databusiness stappen door zijn productdata te gelde te maken via verkoop aan externe partijen? 10. Moet het bedrijf zijn scope uitbreiden? Bron: Management Executive, nr 1, 2015/Harvard Business Review, november 2014 Boekentips: