Design Thinking heeft als doel om de wereld een beetje mooier te maken. De wereld een beetje mooier of beter maken gaat niet vanzelf. Dat is een iteratief proces waarin je steeds nieuwe dingen probeert.
Vijf ingrediënten zijn daarbij cruciaal: visualiseren, experimenteren, creëren, het maken van prototypes en het verzamelen van feedback (Glen, Sucio & Baughn, 2014).
Deze vijf ingrediënten vormen ‘de schijf van vijf van Design Thinking’. Wanneer je deze vijf ingrediënten in een stappenplan giet, dan krijg je de volgende vijf bekende standaardstappen (EDIPT):
- Empathize: Dit is de fase waarin je je volledig verdiept in de klant. Cruciaal aan Design Thinking is deze focus op de klant. Je kunt pas goed problemen oplossen als je ook echt weet wat die problemen zijn, wie die problemen ervaart en waarom.
- Define: Dit is de fase waarin je je verkenning van de klant samenbrengt in één concrete probleemstelling. Precies op deze vraag ga je een oplossing ontwerpen.
- Ideate: Dit is de brainstormfase waarin je creatief los mag gaan om allerlei verschillende oplossingen te bedenken. Sterker nog, dit is de fase waarin je creatief los moet gaan.
- Prototype: Voor de meest kansrijke oplossingen ga je prototypes ontwerpen. Je gaat schetsen, knutselen, verder doordenken et cetera. Dit is de fase waarin je je ideeën voor oplossingen concreet en tastbaar maakt.
- Test: De testfase is cruciaal. Mocht een ontwerp in de praktijk niet werken, dan moet je echt weer terug naar de tekentafel. Je ontwerpt immers niet voor het ontwerp zelf, maar om een probleem bij je klant op te lossen. Het proces van Design Thinking is daarmee vooral een proces van trial and error.
CPS-model
Deze vijf standaardstappen komen voort uit het Creative Problem Solving-model (CPS). Dit model is door Alex Osborne bedacht in de jaren vijftig en het is in de jaren zestig verder ontwikkeld door Parnes. Het CPS-model kent de volgende vijf stappen:
- fact finding
- problem finding
- idea finding
- solution finding
- acceptance finding
Bron: Marketing Design met Customer Journey Mapping
Door: Eveline van Zeeland