Hoogleraar Toekomstonderzoek Wim de Ridder windt er geen doekjes om. Tijdens het Nationaal Kwaliteitscongres gaat hij u op zijn minst wakker schudden. Waarschijnlijker is het dat hij u gaat ontmaskeren. Het demasqué van de goede kwaliteitsmanager: u heeft uw werk altijd heel goed gedaan, maar nu moet het anders. 'Over tien jaar doet u allemaal iets anders.'
Net als de kameleon dient de kwaliteitsmanager in staat te zijn zich aan de omgeving aan te passen, zegt De Ridder. ‘Is de omgeving groen, dan is de kameleon ook groen, is de omgeving grijs, dan is hij ook grijs. Het is de omgeving die de agenda van de onderneming bepaalt. Dat is een vergaande vorm van het begrip “klant is koning”. De kwaliteitsmanager moet zich helemaal op de klant gaan richten. Vergeet hoe het in het verleden is gedaan. Vergeet wat je in het verleden deed. Begin weer bij 0. Vraag je af: wat zou ik nu moeten doen? Blijf niet vastzitten in het oude denken.’