De afgelopen jaren waren uitdagend voor Nederlandse bedrijven. Ze werden geconfronteerd met onder meer de pandemie, een stijgende inflatie en hogere financieringskosten na de oorlog in Oekraïne. Uit recent onderzoek dat we uitvoerden blijkt dat 63,2% van de Nederlandse bedrijven zich dit jaar daarom richt op financiële stabiliteit. Bezuiniging is onderdeel van deze strategie. Toch zegt maar een derde van de bedrijven een goed overzicht te hebben van hun uitgaven. Hierdoor lopen bedrijven het risico dat budgetten overschreden worden.
De veranderende rol van de CFO
Financiële afdelingen worden van oudsher gezien als een soort backoffice, dat papieren bonnetjes en declaraties doorspit om te kunnen bezuinigen. Niets is minder waar: financiële teams zijn tegenwoordig dynamisch, technologisch onderlegd en toekomstgericht. De toenemende beschikbaarheid van realtime en nauwkeurige data door de digitale transformatie zal de rol van de CFO en financiële afdelingen in bredere zin veranderen. Onder andere niet-financiële rapportages met betrekking tot ESG (Environmental, Social and Governance) en naleving van snel veranderende regelgeving spelen hierbij een belangrijke rol.
Door de nieuwe rol van CFO’s wordt ook van hen verwacht dat ze bekwaam zijn op het gebied van opkomende technologieën zoals AI, machine learning en blockchain. Deze tools helpen bij het automatiseren van financiële taken, optimaliseren nauwkeurigheid en ondersteunen geavanceerde financiële modellering. Het is belangrijk dat CFO’s hun nieuwe verantwoordelijkheden effectief uit kunnen voeren en ruimte kunnen creëren om een sleutelrol te spelen in de strategische besluitvorming binnen hun bedrijven.
Slimmer uitgavenbeheer
Slim uitgeven is cruciaal voor bedrijfsresultaten en samenwerking. In plaats van algemene bezuinigingen is het belangrijker om prioriteiten, benodigde middelen en kansen van elk bedrijfsonderdeel te begrijpen. CFO’s kunnen zo financiële middelen effectief toewijzen en herverdelen. Dit betekent dat uitgaven goedgekeurd worden met het oog op ROI en ondersteuning van strategische doelstellingen op lange en korte termijn.
Financiële leiders moeten ook data en inzichten effectief communiceren naar alle bedrijfsniveaus en laten zien hoe ze te werk gaan. Vertrouwen en controle komen voort uit communicatie, of het nu gaat om de C-suite of een meer junior team. Dit geldt ook voor de top: CFO’s zijn cruciaal voor de communicatie met investeerders, analisten en de raad van bestuur. Zij moeten de financiële gezondheid en strategische richting van het bedrijf effectief overbrengen en vertrouwen opbouwen en behouden door het presenteren van schone en inzichtelijke data. Daarnaast moeten moderne CFO’s snel veranderende vaardigheden beheersen, hun takenpakket uitbreiden en toekomstgerichte, strategische waarde toevoegen binnen hun organisatie. Ze zijn de ‘renaissance-medewerkers’ van de moderne werkplek: bekwaam op verschillende vakgebieden en in staat om de status quo te veranderen.
Het slim kiezen van de juiste partners is belangrijk voor succes. Tot slot is intelligent gebruik van technologie essentieel bij het decentraliseren van financiën. Het stelt de moderne CFO in staat om op te treden als een efficiënte en strategisch leider. Deze renaissance zal niet alleen de CFO-functie nieuw leven inblazen, maar ook hoe bedrijven als geheel opereren.
Door: Raymond Hüner, SVP Head of Regions bij Pleo