Een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van innovatie, organisatie en strategie is designdenken. En dat kan iedereen leren.
Design thinking is hot – zo hot dat inmiddels iedereen er wat anders onder verstaat. De essentie ervan is echter nog steeds hetzelfde: denken en werken zoals designers denken en werken. Patrick van der Pijl – CEO en Strategy Designer van Business Models Inc., dat bedrijven helpt met innovatie en strategie – heeft er een prachtig boek over geschreven: Ontwerp Betere Business. Eric van der Pluijm, Creative Designer bij Business Models Inc. en ontwerper van het boek: ‘Design thinking gaat in de kern om omgaan met onzekerheid. We hebben jarenlang gedacht dat we de wereld konden voorspellen. Niets blijkt minder waar. De ontwikkelingen gaan vandaag de dag zo snel dat markten er morgen ineens volledig anders kunnen uitzien.’ Dat vereist dat bedrijven anders gaan aankijken tegen hoe ze meerwaarde realiseren voor klanten. Van der Pijl: ‘Het is tijd dat bedrijven hun klanten écht leren begrijpen. Dit lukt je niet als je achter je bureau of in je vergaderkamer blijft zitten. Je moet naar buiten, klanten observeren en interviewen en zelf ontdekken waarom klanten jouw product kopen. Waar zit de unieke kracht van jouw bedrijf? Wat maakt dat klanten bij jou kopen en niet bij de concurrent? Je zult zien dat je vaak een heel ander probleem oplost dan dat je zelf dacht.’