Ieder mens heeft zo zijn voorkeuren voor een bepaalde manier van communiceren. En een bepaalde manier om de communicatie van anderen op te vangen. En daarmee volgen interpretaties, aannames en allerhande onhandige zaken die onze communicatie op hun kop zetten.
Hoe voorkom je gedoe?
Je kunt niet in andermans hoofd kijken. En ook niet iedereen is bereid er een studie op na te houden om te weten hoe dat bij anderen werkt. Dus je hebt een probleem! Hoe spreek je mensen nou zo aan dat het bij ze aansluit? Hoe voorkom je oeverloze discussies? Hoe zorg je dat wat je vertelt beklijft? Kortom, hoe voorkom je een hoop gedoe en wordt je effectiever in wat je zegt en hoe je dat zegt?
De beste oplossing is ook de simpelste. Doe het niet! Probeer het niet iedereen individueel naar de communicatiezin te maken. Er zijn te veel verschillen om zonder studie naar persoonlijkheden goed in te kunnen schatten wat de verschillende mensen nodig hebben.
Generieke strategie die altijd werkt
Wat je nodig hebt is een generieke strategie die altijd werkt. Ga je het iedereen stuk voor stuk naar de zin maken, dan werk je je rondom klem en verlies je geheid mensen onderweg. Je wilt een simpele, te onthouden en doeltreffende methode.
Oké, stel je voor, je zit in een meeting. Al na een paar minuten valt je op dat een paar mensen verveeld om zich heen kijken. Anderen volgen met opgetrokken wenkbrauw of een norse uitdrukking nauwlettend je doen en laten. Zo’n meeting die kostbare tijd verslindt als een driejarige peuter een softijsje, vol met standpunten gelardeerd met weerstand en een toefje irritatie.
Verschillende behoeften
Het probleem is dat verschillende mensen verschillende communicatiebehoeften hebben. De één wil veel informatie, de ander wil direct aan de slag met sterke standpunten. Anderen willen geënthousiasmeerd worden en weer anderen hebben behoefte aan warme en aansluiting.
Weet wie je voor je hebt en je kunt de behoefte zó inschatten en bevredigen. Maar, en dit is een hele grote maar, dat betekent veel studie naar de persoonlijkheid van die mensen. Dat kost tijd en niet iedereen kan of wil die tijd daarvoor vrij maken. Je hebt per slot van rekening ook nog wat anders te doen.
Je hebt een generieke, gegarandeerd werkende strategie nodig. Wat je nodig hebt is een 3-trapscommunicatieraket naar succes! Een simpele methode die eenvoudig genoeg is om te onthouden, en effectief genoeg om zijn werk te doen. Zodat je alle communicatiewensen aan tafel kunt inwilligen en je meer bereikt.
3 fases van de 3-trapscommunicatieraket
De 3-trapscommunicatieraket bestaat uit drie fasen die je in de juiste volgorde afvuurt. Begin je met trap 2, dan komt de raket niet los van de grond. Eindig je met stap 1 dan hoop ik dat je een hele goede parachute aan boord hebt want hebt wordt een ‘bumpy ride’. Dus, net als in het echt, hou je aan de volgorde en sla geen trappen over, hier komen ze!
Trap 1: Vertel kort en bondig wat je wilt bespreken
Daarmee ‘pak’ je de mensen die snel willen weten wat ‘ze gaan doen’. Die behoefte hebben aan snelle en duidelijke communicatie. Zo controleren ze voor zichzelf of deze meeting voor hen zinvol is. Krijgen ze niet binnen zéér afzienbare tijd te horen wat er gaat gebeuren, dan haken ze af. Deze groep bedien je dus als eerste.
Trap 2: Schets kort en duidelijk in beeldspraak wat je voor ogen hebt
Daarmee sluit je de mensen in je armen die behoefte hebben aan visualisatie en prikkeling. Deze praktische, taakgerichte mensen zijn nu bereid te wachten, omdat ze in hun gedachten al bezig zijn met ordenen, ideeën opzetten, enzovoort. Deze groep bedien je als tweede.
Trap 3: Vul je betoog aan met feiten, krachtige voorbeelden en korte anekdotes
Met trap 3 omarm je de mensen die het meest geduldig zijn en die behoefte hebben aan warme en aansluiting. Zij hebben tot nu toe geduldig geluisterd willen nu vooral weten hoe één en ander in zijn werk gaat. Daarmee heb je alle groepen bediend, de 4e groep is onderweg als vanzelf aangehaakt.
De 3-trapscommunicatieraket voor succesvol communiceren is overal inzetbaar. Ongeacht de situatie is de basis het doel, dat mix je met een vleugje proces en daarna rond je af met een toefje warmte. Vergeet niet af en toe te vragen ‘of je naar de volgende stap mag’ en succes wordt je deel.
De 3-traps communicatieraket werkt snel en gegarandeerd. In een paar minuten leg je de basis voor een meeting met kop, staart en inhoud. Snel, simpel en effectief.