Wat maakt een manager goed? Een vraag die binnen elk bedrijf speelt en waar elke medewerker wel een mening over heeft. Er is niet per definitie één unaniem antwoord.
Ter illustratie: de ene zal de veelal autoritaire Louis van Gaal goed vinden, de andere de ingetogen Erik ten Hag. Beiden succesvolle trainers met totaal verschillende managementstijlen. Dat wil niet zeggen dat de ene stijl beter is dan de andere. Vaak denkt men dat manager vooral goed moet leidinggeven, maar dat is slechts één van de kwaliteiten die hij dient te beheersen. De vraag is wat deze kwaliteiten zijn en nog belangrijker: wat de Nederlander in een manager zoekt? Uit het Nationale Management Onderzoek (NMO) blijkt dat de ideale manager een man tussen 35 en 55 jaar is. Kenmerken waar opmerkelijk genoeg ook de meerderheid van de vrouwen achter staan. Verder wijst het onderzoek uit dat betrouwbaarheid, betrokkenheid, behulpzaamheid en eerlijkheid de eigenschappen zijn die Nederlanders graag in een manager terugzien.Kwaliteiten
Het werk van managers bestaat uit meerdere facetten waardoor zij naast leiderschap meerdere vaardigheden moeten bezitten en rollen moeten bekleden. Het is weinigen gegeven van nature alle facetten van de verschillende rollen tot in de puntjes te beheersen. Om de vaardigheden (sterker) te ontwikkelen hanteren wij het managementontwikkelmodel, een kwadrant met vier managementtyperingen, elk onderverdeeld in drie belangrijke aspecten:- De coach: ontwikkelen van medewerkers – samenwerken, ontwikkelen en coachen;
- De leider: inspelen op verandering – inspireren, innoveren en veranderen;
- De ondernemer: realiseren van resultaten – delegeren, commercie en plannen en beoordelen;
- De organisator: werken volgens afspraak – projecten, processen en bijsturen.