Laten wij eens nader ingaan op hoe aanmoediging eruitziet vanuit het perspectief van een leidinggevende en hoe hij de bronnen voor intrinsieke motivatie kan inzetten om de persoon of het team op weg te helpen naar het gezamenlijke doel.
Daarbij zijn de volgende competenties van een aanmoedigende leidinggevende van belang:
- een positieve en waarderende grondhouding;
- moed om kwetsbaar te zijn;
- resultaatgerichtheid;
- luisteren;
- begripvol.
Een positieve en waarderende grondhouding
Een aanmoedigende leidinggevende heeft een positieve en waarderende
grondhouding. Ik heb dat eerder de groene bril genoemd. Hij beschouwt ieder individu als uniek en hij gelooft dat iedereen een set kwaliteiten bezit die onder de juiste omstandigheden tot bloei kunnen komen. Hij straalt als hij over zijn medewerkers spreekt. Hij is in staat hun kwaliteiten te benoemen en geniet mee met behaalde successen.
Uitdagingen worden gezien als doelen die kunnen worden behaald, mits iedereen zijn talenten gebruikt. Een aanmoedigende leider heeft respect voor iedereen met wie en voor wie hij werkt.
Moed om kwetsbaar te zijn
Is leidinggeven vooroplopen en aangeven wat moet of is het juist dienend
zijn en de ander faciliteren en stimuleren in zijn ontwikkeling? Behoor je als leidinggevende alle antwoorden te weten of mag je ook aangeven als je iets niet weet en hulp kunt gebruiken?
Niets meer missen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
Als de vraag wordt gesteld hoe de ander naar de toekomst kijkt of welke progressie de ander maakt, weet je niet van tevoren welke respons je krijgt. Een open houding kan verrassende situaties opleveren.
Het vraagt moed als leidinggevende de drang los te laten om controle te houden. De verbinding met de ander aangaan zonder te weten wat de uitkomst zal zijn, kan je als leidinggevende kwetsbaar maken. Een aanmoedigende leider gaat ervan uit dat er in het samenspel mooie inzichten en acties ontstaan.
Resultaatgerichtheid
De aanmoedigende leidinggevende is zeker ook resultaatgericht en stelt daarbij heldere doelen. Hij hanteert de richtlijnen van outputsturing: hij focust op de ambities van de organisatie, hij kan helder aangeven waarom het belangrijk is deze ambities te realiseren en welke kaders de organisatie en haar medewerkers dienen te respecteren.
Vervolgens geeft de leider de medewerker de vrijheid zelf met de beste oplossingen te komen. De leider focust op progressie en groei en stimuleert de ander steeds verder te gaan op weg naar het gewenste doel.
Een aanmoedigende leider gaat ervan uit dat er in het samenspel mooie inzichten en acties ontstaan.
Luisteren
Een belangrijke competentie van de aanmoedigende leidinggevende is luisteren naar de ander; naar wat deze zegt, bedoelt, voelt, aanneemt en droomt. Dat kan hij doen door nieuwsgierig te zijn naar zijn beweegredenen en hem waarderende en onderzoekende vragen te stellen. De leider is in staat hier de ruimte voor te creëren in de drukke agenda’s van zijn medewerkers, zowel letterlijk – in tijd – als mentaal – in de hoofden van mensen. Een aanmoedigende leider begrijpt het belang van zijn voorbeeldgedrag. Hij staat open voor de aanmoedigingen van anderen om het beste uit zichzelf te halen.
Begripvol
Als laatste volgt een van de belangrijkste kenmerken van de aanmoedigende leidinggevende: hij is in staat waar te nemen zonder
te oordelen. Hij toont begrip voor de ander, omdat hij de ander als uniek persoon in een unieke situatie ziet. Begrip hebben is niet hetzelfde als alles maar goed vinden. Juist door begrip te hebben ben je in staat de authentieke ander te zien. Als je vol oordelen zit over de ander dan wordt aanmoediging een trucje. Oordelen sluiten het luis teren af. Je luistert dan niet meer, maar je neigt ernaar bevestiging te zoeken die je bestaande oordeel overeind houdt.
Een voorbeeld
Ik had een vrij uitgebreid gesprek met de directeur van een middelgrote onderneming. Ook zijn hr-directeur sloot hierbij aan. Oorspronkelijk ging het over de vraag hoe het leiderschap te versterken was binnen zijn organisatie. Ik vertelde enthousiast over aanmoediging en de kracht van positief leiderschap. Hij vertelde mij over diverse situaties waarin hij vond dat zijn leidinggevenden tekortschoten. Ondanks mijn pogingen wat waardering te ontdekken (zij deden wel iets goeds, toch?) bleef de teneur negatief en veroordelend. Aan het eind van het gesprek toetste hij bij mij of ik hem kon helpen. Ik heb toen eerlijk mijn gevoel gedeeld en hem verteld dat ik betwijfelde of hij de waarderende basishouding had die past bij aanmoediging en leiderschap. Dat is iets waar ik in geloof en dat ik als uitgangspunt wil blijven hanteren. Aanmoediging is een bewuste keuze en daar past oordelen niet bij. Wij hebben elkaar bedankt voor een fijn en openhartig gesprek en hij zou verder nadenken over de inzichten die hij had verkregen.Bron: Aanmoediging
Door: Marcel de Wit