Communicatiemanagement is een vak. Je moet er van alles voor kennen en kunnen. Het is bovendien een vakgebied met verschillende specialismen, net zoals de zorg of de bouw. Een metselaar doet iets anders dan een architect, een fysiotherapeut iets anders dan een verpleegkundige. Maar ze behoren allemaal tot het vakgebied van de bouw, respectievelijk de zorg. Zo is het ook in het communicatiemanagement, het is een breed vakgebied met minstens 60 specialismen (Van Ruler, 2016). Wat hen bindt, is de zorg voor goede communicatie in de context van een organisatie, programma of project.
Definitie van communicatiemanagement
Communicatiemanagement is de specialistische functie binnen of ten behoeve van een organisatie, die zich bezighoudt met het initiëren, sturen en ondersteunen van communicatieprocessen binnen een bepaald beleidskader en vanuit de optiek van het functioneren van die organisatie (Van Ruler, 2012). Communicatieprofessionals helpen een organisatie om op een goede manier contact tot stand te brengen en te houden binnen de organisatie en vanuit de organisatie met de buitenwereld. Het gaat dus altijd om die communicatie die helpt om organisatieproblemen op te lossen (Coebergh, 2015: 23).
Hoe communicatie werkt
Communicatieprofessionals kunnen de communicatie managen, omdat zij beter dan een ander snappen hoe communicatie werkt. Zij snappen de impact die communicatie kan hebben, de effecten en gevolgen, ook de onbedoelde. Die kennis is wat al die specialisten in het communicatievak bindt, of je nu een reclamespecialist bent, een webredacteur of een adviseur van de minister. Omdat je dat snapt en die kennis verbindt aan organisatieproblemen, denk je bovendien strategisch en handel je weloverwogen om de communicatie op een zodanige manier te managen dat je de organisatie verder helpt (LOCO, 2019: 8).
Communicatiemanagement is de specialistische functie binnen of ten behoeve van een organisatie, die zich bezighoudt met het initiëren, sturen en ondersteunen van communicatieprocessen binnen een bepaald beleidskader en vanuit de optiek van het functioneren van die organisatie (Van Ruler, 2012).
Definitie van communiatiemanagement
Wat is eigenlijk communicatie?
Communiceren is een vorm van sociaal handelen. Dat wil zeggen dat je bij wat je doet de aanwezigheid van anderen bij voorbaat meeneemt. De zender is als het ware van tevoren al gericht op de ontvanger. We spreken van communicatie als er tekens en symbolen worden gebruikt in dat sociale handelen. Tekens en symbolen zou je ‘content’ kunnen noemen.
Het lijkt alsof content betekenis heeft van zichzelf, maar dat is maar gedeeltelijk waar. Betekenis heeft namelijk twee vormen. De denotatieve vorm van betekenis is wat we met elkaar hebben afgesproken, wat je op internet kunt terugvinden als je de betekenis van iets googelt. Die vorm van betekenis zit in de content zelf. Maar er is ook een connotatieve vorm van betekenis. Dat is de persoonlijke, die zit in je hoofd, niet in de content zelf.
Die connotatieve vorm zorgt ervoor dat communicatie een heel ingewikkeld proces is van een betekenis in je boodschap stoppen (encoderen) en een betekenis uit een boodschap halen (decoderen). De communicatie managen draait daardoor vooral om het managen van betekenissen, van en voor je organisatie en je stakeholders.
Bron: Handboek communicatiestrategie
Door: Betteke van Ruler