Wanneer de organisatie ervoor heeft gekozen om het esthetische perspectief toe te passen, dient dit opgenomen te worden in de dagelijkse routines om de esthetische aandacht te bestendigen. De organisatie kan esthetiek opnemen als een nieuw kwaliteitscriterium in de planning- en controlemechanismen, zoals rapporteren, strategische beslissingen, teamvergaderingen en beoordelingsgesprekken. Dus zal de dagelijkse aandacht voor en discussie over goed worden aangevuld met aandacht en discussie over mooi.
Praktische interventies
Voor de borging van het Schone in de dagelijkse routines kunnen diverse interventies worden ingezet, zoals:
- De plan-do-check-act-cyclus (PDCA-cyclus)
- Schoonheid als prestatie-indicator.
De PDCA-cyclus wordt in veel organisaties gebruikt op verschillende niveaus in de organisatie, zoals projectmanagement en vergaderingen. Strategische schoonheid kan eenvoudig worden toegevoegd aan deze PDCA-cyclus en aan het dagelijkse operationele werk door te vragen: is het of was het mooi? Of: heeft het esthetische waarde? Borg het schone in organisaties. Gewoon door af te spreken om regelmatig deze vragen te stellen, zal men zich meer bewust worden van de rol van esthetiek in werk en organisatie. Of meer specifiek en gerelateerd aan de PDCA-cyclus:
- Plan: Kent ons plan mooie ambities en doelen?
- Do: Doen we mooie dingen op een mooie manier?
- Check: Is het mooi (genoeg)?
- Act (of adapt): Blijven we mooie dingen doen op een mooie manier? Hoe kunnen we mooie dingen doen op een mooie manier?
Wat schoonheid als nieuwe prestatie-indicator betreft nog het volgende. Veel organisaties hebben kwaliteitssystemen geïmplementeerd en werken met doelen en key performance indicators (KPI’s) zoals effectiviteit, efficiëntie, flexibiliteit en/of innovatie. Door schoonheid toe te voegen als nieuwe prestatie-indicator, als voorwaarde voor goed, kan de aandacht voor esthetiek in de organisaties worden geborgd. Door operationalisering van de esthetische kwaliteiten als coherentie, samenwerking en herkenning wordt het Schone onderdeel van het strategische beleid en het kwaliteitsbeleid.
Bron: Het schone in organisaties
Door: Steven de Groot