Een gemiddelde cyclus van onderzoek en ontwikkeling neemt gemiddeld 22 maanden in beslag. Bedrijven die echter de beste strategie hanteren om het proces te standardiseren en mechaniseren en duidelijke prioriteiten stellen, kunnen dat proces inkorten tot 15 maanden.
Dat is de conclusie van een analyse bij vierendertig producenten van consumptiegoederen door het bureau Boston Consulting Group. De onderzoekers merken op dat de modesector erin slaagt om nieuwe ontwikkelingen en producten het snelst op de markt te brengen.
Zara
‘Het modemerk Zara van de Spaanse keten slaagt er volgens de onderzoekers in om nieuwe lijnen op amper twee weken op de markt te brengen,’ voert het webmagazine Warc aan. ‘In zijn sector moet meestal gerekend worden op een periode van tien maanden, terwijl een aantal bedrijven uit andere sectoren met een periode tot dertig maanden rekening moeten houden bij innovaties. Vooral in meer gereguleerde sectoren, zoals tabak of alcohol, neemt de lancering van een nieuw product meestal langere tijd in beslag.’
Snelheidskampioenen
De onderzoekers merken op dat ook bij de renovatie of de nieuwe formattering van bestaande producten een gelijkaardige tendens kan worden opgetekend. ‘Snelheidskampioenen slagen erin om een vernieuwd product in amper vijf maanden op de markt te brengen, terwijl gemiddeld rekening moet worden gehouden met een periode van vijftien maanden,’ wordt er opgemerkt. ‘Ook bij kortingen en promoties variëren de periodes van één tot zeven maanden. De snelste actoren halen ook 1,6 procent van hun omzet uit innovaties, tegenover een gemiddelde van 1 procent.’
Boekentips:
Bron: Express.be.