Strategie krijgt binnen bedrijven meestal niet de aandacht die het verdient. In de meeste directiekamers blijven bedrijfsambitie en doelstellingen in gesprekken onderbelicht. Of je het nu strategie of tactiek noemt, de manier waarop bedrijven hun ambitie en doelstellingen vaststellen en uitzoeken hoe ze die het beste kunnen halen, schiet meestal tekort. Strategie is een taai onderwerp en volgens velen synoniem met een lang, complex en verwarrend proces. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom zoveel directeuren en managers met hun ogen rollen wanneer ze het woord horen.
Strategie wordt gezien als iets anders dan wat het bedrijf dagelijks doet. Sommigen zetten het onderwerp het liefst op de agenda van het jaarlijkse teamuitje, dan zijn ze er maar vanaf. Sommige bedrijven hebben zelf ook niet de tijd, middelen of bagage om na te denken over ambitie en bedrijfsdoelstellingen. Ze doen maar wat, elke dag opnieuw. Door de dagelijkse drukte komt het er niet van om na te denken over de toekomst. Het kortetermijndenken wint het van het langetermijndenken. Door de afwezigheid van duidelijke doelstellingen zijn veel bedrijven overgeleverd aan de waan van de dag. Andere bedrijven hebben weliswaar een strategie, maar die wordt niet omarmd door de directeuren, managers of zelfs medewerkers. Zij zijn het ‘niet eens’ met de bedrijfsambitie en voeren elke dag een act op om deze te dwarsbomen. Het enige wat telt, zijn de eigen belangen. De aandacht gaat naar de eigen agenda in plaats van naar de bedrijfsagenda. Een aantal bedrijven houdt dit soort hobbyisten en spelbrekers gewoon in stand. Door het ontbreken van een duidelijk bedrijfsambitie, concrete bedrijfsdoelstellingen en een consequente bedrijfsvoering hebben deze types meestal vrij spel. Soms denken directeuren en managers dat ze wel veel aan strategie doen, maar blijkt dit in de praktijk een regelrecht waanbeeld. De strategie van deze bedrijven is mooi omschreven in een prachtig document, maar noch de directeuren, noch de managers en medewerkers kunnen in één zin uitleggen wat het bedrijf doet of wat de belangrijkste prioriteiten op dit moment zijn. Terwijl dit de basis is van alles in het bedrijf. Bron: 3458 – Strategiemaken en organisatiekraken Door: Camilla van den Boom, bedrijfskundige en oprichter van strategisch adviesbureau sturrm. Met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van strategie- en organisatieontwikkeling is ze een veelgevraagd adviseur van grote en middelgrote bedrijven.Â