McKinsey Global Institute becijferde: gemeten als percentage van de kosten levert automatisering voordelen op van 15% op de SEH van een ziekenhuis en 25% bij vliegtuigonderhoud tot 90% bij hypotheekverstrekking.
Dat komt niet alleen door vervanging van arbeid maar ook doordat prestaties verbeteren. In de olie- en gasbranche bijvoorbeeld leidt automatisering tot meer doorvoer, hogere productiviteit en meer veiligheid – een kostenvoordeel van omgerekend 85%.Voorbeelden: hoe bedrijven automatisering inzetten
- Dichter bij klanten staan. Affectiva (Boston) bijvoorbeeld, gebruikt geavanceerde gezichtsherkenning om emotionele reacties op advertising en andere webinhoud te monitoren, via een webcam.
- Operationele industriële werkzaamheden verbeteren. GE gebruikt machine-lerende tools die onderhoud voorspellen. Dat halveert de operationele en onderhoudskosten bij bepaalde ontginningsactiviteiten en verlengt de levensduur van kapitaalgoederen.
- Kenniswerk optimaliseren. Talloze financiële instituties en andere bedrijven gebruiken robotische procesinformatie om data te vergaren en verwerken.
- Natuurkrachten monitoren. Coca-Cola gebruikt algoritmen om weerpatronen en oogstopbrengsten te voorspellen, en zo te garanderen dat hun Simply Orange-merk altijd in de gewenste smaak kan worden gemengd, ongeacht de kwaliteit en omvang van oogsten.
- De schaalgrootte en snelheid opvoeren. Dankzij grotere doorvoersnelheid en foutreductie heeft Nissan de tijd tussen ontwerp en de productie met de helft teruggebracht. BMW gebruikt de downtime van machines voor door AI aangestuurd onderhoud, wat schaalvoordelen oplevert tegen minimale investeringen.