‘Het is een bekend axioma dat je niet kunt managen wat je niet kunt meten’ (begin van een artikel van Robert Kaplan en Michael Porter in Harvard Business Review). Inderdaad bekend, en gewoon stom.
Wie heeft ooit met succes cultuur, leiderschap of zelfs het marktpotentieel voor een werkelijk nieuw product gemeten? En zouden die daarom niet gemanaged kunnen worden? Maten Kaplan en Porter hoe effectief hun eigen recepten waren? En wie heeft ooit de resultaten van metingen gemeten? Iedereen neemt aan dat die fantastisch zijn. En hoe meet je de prestaties van management? (Daar kom ik zo op.) Moeten we concluderen dat meting en management niet te managen zijn?Het kan best!
Raad eens. Dat kan best. Maar bedenk: veel van de belangrijkste dingen in de wereld kunnen niet worden gemeten. We moeten beslist meten wat we kunnen meten, zolang we niet in de ban raken van metingen. Helaas is dat vaak wel het geval. In hun artikel geven Kaplan en Porter zeven stappen ‘om de totale kosten van het behandelen […] van patiëntpopulaties te schatten’:- De aandoening selecteren [de mogelijke ‘complicaties en gerelateerde aandoeningen’ benoemen].
- De waardeketen van zorgverlening specificeren. Daarin zijn de hoofdactiviteiten in kaart gebracht.
- Proceskaarten ontwikkelen voor elke activiteit.
- Tijdramingen maken voor elk proces.
- De kosten van resources voor patiëntenzorg schatten.
- De capaciteit van elke resource schatten en de kosten daarvan per tijdseenheid berekenen.
- De totale kosten van patiëntenzorg berekenen. Vergeefs zul je zoeken maar:
- De kosten van al deze zeven stappen daarbij optellen.