In Nederland kennen we Gore vooral van Gore-Tex, dat merkfabrikanten als The North Face, Adidas en Burton toepassen in hun schoenen, broeken en jassen. Het Gore-Tex membraan slaagt erin om wind en water tegen te houden, en tegelijk lichaamsvocht af te voeren.
Maar Gore maakt nog veel meer innovatieve producten. Van Elixir-gitaarsnaren tot cardiovasculaire producten als vaatprotheses, van Glide-fl osdraad tot coatings voor kabels in ruimtevaartschepen. W.L. Gore & Associates is met een jaaromzet van ruim drie miljard dollar een van de grotere familiebedrijven in de VS. Het heeft nooit verlies geleden en staat bekend als zeer innovatief. In het managementmodel van Gore staat het delen van leiderschap en verantwoordelijkheden centraal. Gore, dat zo’n 10.000 medewerkers telt, is georganiseerd als een projectmatrixorganisatie zonder hiërarchie, met directe communicatielijnen waarbij iedereen bij elkaar kan binnenlopen. En met zo min mogelijk managementlagen, en met zelfsturende teams waarbij de rollen worden verdeeld na uitvoerig overleg tussen de teamleden. Het concern stimuleert dat medewerkers naast hun kerntaak ook deelnemen aan innovatieve projecten, die je zou kunnen beschouwen als interne start-ups.