Consultancywatcher Fiona Czerniawka vroeg aan senior partners van grotere adviesbedrijven wat de actuele consultancy-issues zijn in het vak.
- Een betere propositie. De markt is zich aan het opsplitsen in low-cost en high-value consulting. De sleutel tot succes wordt dat consultants met proposities komen die goed verkopen in deze bipolaire omgeving. Sommige bedrijven kiezen voor een ratjetoe. Andere partijen proberen frisse, cleane manieren te vinden om de onderdelen van een bepaalde dienst te beschrijven, en hoe die samenhangen.
- Robotoorlogen? Hét issue van 2017 zal ook in 2018 een groot issue blijven. Het wordt misschien wel de grootste revolutie in de adviesindustrie van de afgelopen 40 jaar (toen de mainframecomputer opmarcheerde): intelligente softwarerobots die consultancydiensten gaan verlenen. Wie gaan winnen en verliezen?
- Een véél grote markt (in theorie) We gaan van een markt waarin cliënten alles zelf doen en daarvoor mensen in plaats van technologie gebruiken, naar een markt waarin steeds meer witteboorden- en kenniswerk wordt geautomatiseerd. Adviesbureaus gaan veel werk runnen dat cliënten nu nog zelf doen. Wat enorme kansen biedt aan adviesbedrijven: van hulp bij implementatie van nieuwe technologieën tot levering van de hightech gemanagede diensten waar cliënten behoefte aan hebben.
- Innovatie De innovatiekracht van adviesbureaus is voor cliënten een van de belangrijke selectiecriteria. Op het gebied van innovatie zal geïnvesteerd moeten worden in het oplossen van nieuwe problemen (zoals cybersecurity) en het grijpen van nieuwe kansen (zoals digitale transformatie).
- Frictieloze levering. Het geduld van cliënten begint op te raken. Er zijn steeds meer klachten dat de omgang met bureaus veel te complex is.
- Een geïntegreerde aanpak. De organisatiestructuur van (grotere) adviesbureaus is de belangrijkste sta-in-de-weg bij frictieloze levering. Adviesbureaus vertellen hun cliënten al tientallen jaren dat ze de muren tussen silo’s moeten afbreken − maar zijn zelf verdeeld in allerlei interne secties.
- De toekomst van talent. De oorlog om talent blijft woeden. Maar het werk dat junior consultants nu nog doen, wordt in toenemende mate geautomatiseerd.
- Prijsstelling. Tarieven ondergaan al een tijdje een geruisloze maar meedogenloze verandering. Om werk binnen te halen moeten bureaus steeds vaker een combinatie aanbieden van low-cost en high-value services – zonder alles op één hoop te gooien, en voor tarieven die ook nog moeten kunnen worden uitgelegd aan de klanten. Dat maakt van pricing een uiterst complexe, onoverzichtelijke aangelegenheid waarover het laatste woord nog lang niet is gezegd.