Zeven op de tien vinden fouten maken even waardevol als successen voor de business
Een ruime meerderheid van de Nederlandse managers (69%) vindt het welzijn van medewerkers belangrijker dan winst. Dit blijkt uit recent onderzoek van full-service digitaal bureau Nobears onder 516 eindverantwoordelijken in organisaties in Nederland. Deze bevinding onderstreept dat menselijke waarden steeds vaker voorop komen te staan in het bedrijfsleven. Het welzijn van medewerkers is belangrijk, maar organisaties willen ook blijven groeien. Zo geeft ruim een derde (35%) van de managers aan dat zij groei verkiezen boven pure winstmaximalisatie. Toch worden medewerkers in deze groeiambities niet uit het oog verloren. Driekwart (71%) van de managers is zich bewust van de risico’s van te snelle expansie, met name op het gebied van goed werkgeverschap.
Goed werkgeverschap voor duurzaam succes
Steeds meer organisaties realiseren zich dat medewerkerstevredenheid de sleutel is tot duurzaam succes. Zo geeft 70 procent van de bedrijven aan dat ze zich hierop willen richten. Driekwart van de managers (76%) is dan ook van mening dat organisaties met een slechte reputatie als werkgever onvermijdelijk zullen falen. Een manier om aan medewerkerstevredenheid te werken, is door medewerkers mee te laten profiteren van organisatiegroei. Maar liefst 84 procent van de eindverantwoordelijken vindt dat medewerkers dit verdienen.
Waardevolle mislukkingen
Acht op de tien managers (84%) geven de voorkeur aan langzame, stabiele groei boven snelle groei met verlies. Opvallend hierbij is dat 40 procent zich volledig laat leiden door intuïtie bij het maken van business beslissingen. 52 procent neemt juist data als leidraad. Fouten maken is daarbij geen belemmering; 70 procent van de eindverantwoordelijken vindt fouten maken net zo waardevol als succesvolle acties voor hun business. Opvallend is dat jongere managers onder de 30 jaar vaker het belang van falen inzien (72%) dan hun oudere collega’s van boven de 60 jaar (42%). Dit duidt op een veranderende kijk op risico’s in het bedrijfsleven.
Rens van Geel, CEO bij Nobears: “Een bloeiende organisatie draait steeds meer om goed werkgeverschap en het welzijn van medewerkers. Daarin moet ruimte zijn om fouten te maken. Mislukkingen zijn geen obstakels, maar waardevolle lessen die je helpen groeien als bedrijf. Kijk daarom niet alleen naar organisatiedoelstellingen, maar ook naar de ambities van het team en hoe je medewerkers kunt ondersteunen bij het waarmaken van hun ambities. Door te focussen op medewerkerstevredenheid en een cultuur te creëren waarin leren van fouten centraal staat, zet je jouw team in zijn kracht en bouw je samen aan duurzaam succes.”
Bron: Nobears
Afbeelding gegeneerd met AI.