Werkgevers in Nederland zijn van plan hun personeel in 2023 een gemiddelde jaarlijkse loonsverhoging van 3,8% te geven, ze hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt en verwachtingen van hun medewerkers rond inflatie. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van WTW, een wereldwijd adviesbureau. In Nederland deden 532 bedrijven mee aan het jaarlijkse salarisonderzoek.
Uit het nieuwste Salary Budget Planning Report van WTW blijkt dat de loonstijging hoger is dan de gemiddelde verhoging van 3,5% in 2022.
Meer doen aan salarissen
Nederlandse bedrijven staan onder druk om meer te doen aan salarissen. Vier op de tien (38%) bedrijven zegt dat hun salarisbudget nu hoger is dan ze hadden voorzien. En 34% geeft aan dat ze de salarissen vaker hebben herzien of dat zullen doen, 94% van hen evalueert de lonen twee keer per jaar of gaat dat doen.
Er zijn drie belangrijke redenen voor de hogere loonbudgetten: 62% van de werkgevers maakt zich zorgen over de krapte op de arbeidsmarkt, 55% is bang voor inflatie, en 40% zegt te moeten voldoen aan verwachtingen en zorgen van hun werknemers.
Monique Driessen, consultant bij WTW Nederland, zegt: “Terwijl salarisverhogingen momenteel worden ingehaald door de inflatiecijfers, zoeken werkgevers naar andere manieren om werknemers te behouden, zoals aandacht voor wellbeing. In de huidige dynamische omgeving is het absoluut noodzakelijk dat organisaties een duidelijke beloningsstrategie hebben en inzicht hebben in de eigen concurrentiepositie voor wat betreft beloning.”
The Great Resignation
Terwijl ‘The Great Resignation’ oftewel ‘Het Grote Ontslag’ aanhoudt, is het aantrekken en behouden van talent een grote kopzorg geworden voor werkgevers. Het percentage Nederlandse bedrijven dat moeite heeft met het aantrekken van talent is gestegen van 31% in 2020 tot 93% dit jaar, terwijl het percentage bedrijven dat problemen heeft met het behouden van hun personeel in dezelfde periode is gestegen van 18% tot 89%.
IT- en technische vaardigheden zijn bijzonder gewild. 77% van de bedrijven heeft problemen met het invullen van IT-functies, en 72% heeft problemen met het behouden van hun IT-personeel. Voor ingenieursfuncties heeft 58% moeite met werven en 52% met het behouden van personeel.
Om aantrekkelijker te worden voor nieuwe medewerkers biedt 67% van de werkgevers meer flexibiliteit; 58% benadrukt diversiteit en inclusie; en 46% biedt financiële prikkels zoals startbonussen.
Diversiteit en inclusie
Ook proberen organisaties hun personeel aan zich te binden door in te zetten op diversiteit en inclusie (56%), meer mogelijkheden te bieden voor thuiswerken (47%) en salarisstructuren zoals basissalaris en bonussen aan te passen (38%).
Driessen voegt toe: “De krappe arbeidsmarkt, vooral voor medewerkers met veel gevraagde skills, betekent dat organisaties veel creatiever moeten zijn bij het aantrekken en behouden van personeel. Er is veel concurrentie bij het binnenhalen van schaars talent, zoals digitaal of IT-talent. Het draait niet alleen om salaris, maar ook om het bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en progressie. Een goed doordachte strategie voor carrière en talentontwikkeling is doorslaggevend om de juiste mensen binnen te krijgen. De problemen rondom inflatie en krapte op de arbeidsmarkt zullen zich ook het komend jaar voordoen.”
Bron: WTW