Zorgorganisaties zijn de afgelopen jaren sterk in omvang toegenomen. Met hun omvang is ook hun complexiteit toegenomen. Hoe gaan organisaties daarmee om? Het Platform Koplopers in de Zorg is op zoek naar onderzoeken en ervaringen over complexiteit van zorgorganisaties.
Complexiteit is een listig en onderschat fenomeen. Zie een organisatie als een puzzel: een puzzel van 200 stukjes kost bijvoorbeeld vier uur om in elkaar te zetten, maar een puzzel van 400 stukjes niet tweemaal zoveel, maar veel meer, misschien wel twaalf uur. Een puzzel van 800 stukjes misschien wel 48 uur, en boven de 2000 of 3000 stukjes kan het helemaal problematisch worden.3 vragen over complexiteit van zorgorganisaties
De eerste vraag is in welke mate de complexiteit van zorgorganisaties toeneemt naarmate ze groter worden? Is dat exponentieel? Anders? De tweede vraag is hoe deze complexiteit is te doorgronden en hoe daarop te sturen: complexiteit kan bestuurders en medewerkers makkelijk boven het hoofd groeien. De vragen die men zichzelf in dat kader kan stellen zijn relatief eenvoudig:- Hoe makkelijk is het om binnen een organisatie dingen gedaan te krijgen, van beleid ontwikkelen en implementeren tot het bestellen van potloden?
- Hoeveel coördinatiepunten in de vorm van vergaderingen, projectgroepen en dergelijke kent de organisatie?
- Hoe efficiënt en effectief zijn deze?
- Hoe alert en behendig reageert de organisatie op veranderingen in de omgeving?
Deel uw kennis en ervaring
Het Platform Koplopers in de Zorg wil graag weten of er onderzoeken, publicaties, eigen ervaringen e.d. bekend zijn over de volgende vragen:- op welke wijze en hoe snel neemt de complexiteit toe als organisaties in omvang toenemen?
- waaraan kunnen we dat zien?
- hoe gaan organisaties met deze complexiteit om, hoe spelen ze daar op in?
- welke symptomen zie je als het de organisatie niet lukt om goed met de complexiteit om te gaan?
- welke last hebben medewerkers daarvan?
- op welke punten zijn er efficiëntievoordelen te zien binnen complexe organisaties?
- op welke punten zijn er inefficiënties te zien binnen complexe organisaties?