De taal die we gebruiken bij organiseren en veranderen heeft een hardnekkige ingenieursklank die wijst op een achterliggende machinemetafoor. Dat past...
De A3 verbetermethodiek (ook wel kaizen-cirkel genoemd) is een instrument waarmee gestructureerd kan worden gewerkt aan het oplossen van problemen en het...
Betrokkenheid van medewerkers is belangrijk, zowel op de werkvloer als bij het management. Medewerkers en managers die enthousiast zijn om klantgericht...
Herkent u de situatie dat in de praktijk niet altijd iedereen betrokken is bij het verandertraject? Er is altijd een subgroep die u moeilijk bereikt, die niet...
Ziekenhuizen dreigen steeds vaker onbestuurbaar te worden. Door de toegenomen complexiteit, de risico’s en de Wet Normering Topinkomens (WNT) wordt...
Er zijn vele manieren om een organisatie te veranderen. De meest eenvoudige is wellicht een heel nieuw organogram te tekenen en dit per mail naar alle betrokkenen...
Vaak gaan reorganisaties goed. Soms gaan ze een beetje mis, en soms mislukt het traject helemaal. Hier lees je zeven redenen waarom reorganisaties mislukken:...
Er was in maart veel interesse in verandermanagement en in de leiderschapsvisie van een generaal. De top 3 van onze beste gelezen artikelen gaan over veranderen...
Organisatiegedrag is meer dan de optelsom van het gedrag van de individuen in de organisatie. Gedrag is pas organisatiegedrag als het een normatief kader...
Leren door middel van een experiment is een belangrijk onderdeel voor organisaties die flexibel op hun omgeving willen reageren. Enwanneer je experimenteert,...
De instelling voor speciaal onderwijs heeft het zwaar. De forse problematiek van de kinderen, de omvang van de klassen en het gebrek aan personeel drukken...