Het lijkt zo gemakkelijk: de klant stelt een vraag, de adviseur beantwoordt die en stuurt een factuur. Maar wat als de adviseur voelt dat uw klantvraag het probleem...
In de bijdrage in nummer 2 van ‘Management Executive’ bepleitte ik het denken over veranderen vanuit een spelmetafoor. De vraag is vervolgens hoe je zo’n...
Verwaarlozing agenderen is lastig, want ontkenning is een krachtig mechanisme. Een crisis kan echter ook een kans zijn om in te grijpen, om de werkelijkheid...
Digitaal werken is – als het goed is – een weldoordachte, strategische keuze van de organisatie. De vier kernwaarden, waarde toevoegen, eigenaarschap,...
Pogingen van organisaties om hun cultuur om te gooien zijn gedoemd te mislukken. Wat je wel kunt veranderen, is het gedrag van mensen. Helemaal beneden aan...
Als je met taaie vraagstukken in de weer bent, hoeft dat op zich niet zwaarmoedig te zijn. Je kunt zingend met je benen in de modder staan. Dat neemt niet weg dat...
Voordat je een groot veranderingsinitiatief gaat uitvoeren, moet je volgens professor organisatiegedrag Dan Cable (London Business School) een checklist...
Marjolijn de Graaf en Edwin de Graaf, ontwerpers en begeleiders van besluitvormingsprocessen, merken in hun werkpraktijk dat organisaties onvoldoende...
In een organisatieverandering wil je twee tegengestelde dingen. Aan de ene kant wil je dat de organisatie jouw ideeën implementeert en onomkeerbaar verandert....