Professionals willen graag serieus genomen en dat vereist dus serious gaming. Daarbij is maatwerk daadwerkelijk maatwerk en niet zomaar een slogan. Gyuri Vergouw doet kort verslag van zijn ervaringen bij de ontwikkeling en uitvoering van games voor managers en professionals.
Enige tijd geleden verscheen van mijn hand een reactie op een succesvol drieluik op managementsite.nl over de ontwikkelingen op het gebied van serious gaming, gamificatie en management games. In hun laatste bijdrage ‘Serious game designer?‘ poneren de auteurs de stelling dat game designers in de toekomst eigenlijk volwaardige organisatieadviseurs zouden moeten zijn en dat het gamekarakter ondergeschikt dient te zijn aan het advieskarakter. Juist adviseurs hebben behoefte aan praktijkervaringen en voorbeelden van games die gedurende langere perioden zijn gespeeld binnen bedrijfsleven of overheid. ‘Doe mij maar een game’, of ‘kan je een ochtend vullen met iets wat op een game lijkt, dan hebben we dat ook gedaan’. Het zijn uitspraken waar ik regelmatig mee word geconfronteerd. Dergelijke games zijn in sommige gevallen best mogelijk. Zo heb ik op de computer ooit een prima Balanced Scorecard game gespeeld dat binnen enkele uurtjes de essentie van de methodiek prachtig weergaf. Zodra het echter over het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en/of gedragsverandering gaat, schieten dergelijke games al snel tekort. Graag neem ik u daarom mee in een kort verslag van mijn ervaringen bij de ontwikkeling en uitvoering van games voor managers en professionals. Deze games zijn gedurende meerdere jaren gespeeld. Voorbeelden hiervan zijn games gericht op de toepassing van op verbetering van de klantgerichtheid, crm en sales, op de introductie van hbo/wo’ers in de organisatie, op strategische vraagstukken en scenarioplanning en op de verdere ontwikkeling van teammanagement.