Aangezien een businessmodel ‘de logica is waarmee een organisatie zichzelf financieel in stand houdt’, betekent dit dan dat alleen een profitonderneming een businessmodel heeft? Nee. Elke onderneming heeft een businessmodel Dat is zo omdat bijna elke moderne onderneming, of het nu gaat om profit, non-profit, overheid of anderszins, geld nodig heeft om haar werk te doen.
Bijvoorbeeld, stel je voor dat je werkt voor de New York Road Runners (NYRR), een non-profitorganisatie die gezondheid en fitheid onder de bevolking promoot door hardloopwedstrijden, cursussen, clinics en kampen te organiseren. Hoewel NYRR een non-profitgroep is, moet zij nog altijd:- salarissen aan medewerkers betalen;
- vergunningen kopen, en energiekosten, onderhoud, juridische en andere kosten betalen;
- benodigdheden voor de evenementen aanschaffen, zoals tijdsklokken, hesjes met startnummers, versnaperingen en shirtjes en medailles voor de finalisten van de wedstrijden;
- een reservefonds opbouwen om de diensten in de toekomst uit te breiden.
Wie is de klant?
De belangrijkste klanten van NYRR zijn hardlopers en andere leden van de gemeenschap die steun en kameraadschap willen, in hun zoektocht om fit te blijven of fitter te worden. Daaronder vallen zowel jaarleden – mensen die betalen om deel van de groep uit te maken en als resultaat bepaalde benefits (voordelen) ontvangen – en mensen die geen jaarlid zijn, maar die betalen om deel te nemen aan specifieke wedstrijden en andere evenementen.Welke taak moet er voor de klant worden uitgevoerd?
De belangrijkste taak van NYRR is het houden van evenementen die samenhangen met hardlopen in New York en omgeving. NYRR is dus een non-profitgroep waarvan de klanten betalen voor haar diensten. Maar hoe zit het dan met organisaties die gratis diensten leveren aan klanten? Is het businessmodelidee ook op hen van toepassing? Ja! Stel je een non-profitgroep voor die we OrphanWatch noemen, een liefdadigheidsorganisatie die weeskinderen huisvesting, voedsel en onderwijs biedt. Net als NYRR heeft OrphanWatch geld nodig om haar werk te kunnen doen. De organisatie moet bijvoorbeeld:- eten, kleding, boeken en andere benodigdheden kopen voor de kinderen die aan haar zorg zijn toevertrouwd;
- salarissen van medewerkers betalen;
- huisvestings-/schoolfaciliteiten huren, energiekosten, onderhoud, juridische en andere kosten betalen;
- een reservefonds opbouwen om de diensten in de toekomst uit te breiden et cetera.
Wie is de klant?
OrphanWatch heeft twee groepen klanten:- de kinderen die feitelijk profijt hebben van de diensten,
- donateurs en andere ondersteuners die, door geld bij te dragen en handgemaakte dingen van de kinderen te kopen, OrphanWatch in staat stellen haar taken te volbrengen.
Welke taak moet er voor de klant worden uitgevoerd?
OrphanWatch heeft twee taken:- zorgen voor weeskinderen,
- andere grotere liefdadigheidsorganisaties en individuele donateurs manieren bieden om hun filantropische taken en/of aspiraties te vervullen. In ruil voor deze mogelijkheden ‘betalen’ dergelijke klanten OrphanWatch, in de vorm van giften, subsidies, abonnementen en productaankopen.