Maak samenwerking onderdeel van de strategie door centraal te zetten wat de samenwerkende partijen aan elkaar verbindt. Dat klinkt simpel maar het is een stap die in mijn ervaring verbazingwekkend vaak over het hoofd wordt gezien. Ontzettend zonde. Verbinding maakt elke samenwerking effectiever.
Centraal zetten wat verbindt; ik noem het een middelpuntzoekende strategie. Net als de zwaartekracht zorgt dat de maan haar cirkels om de aarde blijft draaien, zorgt een middelpuntzoekende strategie voor blijvende focus op de samenwerking. Het heeft de aantrekkingskracht om keer op keer de samenwerkende partijen weer naar het gezamenlijk belang terug te brengen. Terug naar het centrum. Terug naar waar je het allemaal voor doet. Door samenwerking zo bewust centraal te zetten in de strategie verklein je het risico dat samenwerking wordt onderschat tot een minimum.Verbinding maakt elke samenwerking effectiever.Een middelpuntzoekende strategie blijft – als je haar goed en oprecht formuleert – de samenwerking voortduwen. Een middelpuntzoekende strategie heeft de middelpuntzoekende kracht om alle partijen te blijven verzamelen rondom één verbindende intentie en zorgt dat iedereen met de benen op de grond blijft staan: we weten waar we het samen voor doen. Het is niet iets wat je één keer opschrijft en het daarbij laat, het blijft resoneren gedurende de gehele samenwerking.
Samenwerking in de zorgsector
Een voorbeeld waar het verbindende element centraal werd gezet en bleef resoneren, is te vinden in het noorden van Nederland waar meerdere partijen al sinds drie jaar samenwerken om de zorg anders te organiseren in hun regio. Het is 2012 als bekend wordt dat twee van de vijf ziekenhuizen in de regio binnen afzienbare termijn moeten sluiten en een van de ziekenhuizen op een nieuwe locatie terugkomt. Dat werpt de vraag op: wie gaat welke zorg leveren, en hoe kan er optimaal samengewerkt worden? Het was aan de zorgverzekeraar om deze verandering samen met de provincie, de gemeentes en een breed palet aan zorgaanbieders (van ziekenhuis tot thuiszorg) vorm te geven. Samen met de programmamanager ontwierp en begeleidde ik een werkconferentie waar alle stakeholders samen de eerste contouren van het nieuwe zorglandschap moesten schetsen. Een werkconferentie met maar liefst zestig deelnemers. Zestig professionals met een eigen context. Zestig professionals met eigen acties die soms al in gang waren gezet en uiteenlopende beelden van het gewenste resultaat. Dat wetende hanteerden mijn opdrachtgever en ik één regel in alle gesprekken die we hadden op de werkconferentie: ‘De zorgvraag staat centraal’. Zo luidde de middelpuntzoekende strategie.‘De zorgvraag staat centraal’. Zo luidde de middelpuntzoekende strategie.