Als je non-verbaal gedrag goed inzet bij het spreken voor grote groepen, komt je boodschap nog krachtiger over. Het omgekeerde is ook waar: als je non-verbale communicatie niet congruent is met de inhoud, dan ben je niet geloofwaardig. Je kunt wel een heel belangrijk standpunt willen overbrengen, maar als je dat binnensmonds en razendsnel doet, krijgt niemand mee dat dit belangrijk is.
Afwijken van de standaard
Je kunt wel willen vertellen dat “dit nieuwe apparaat een enorme verbetering is…” maar als die woorden niet vergezeld gaan door een vrolijk gezicht, dan zal men dit niet ervaren als een verbetering. Je kunt wel een vraag stellen waarmee je de spanning opvoert, maar als je daarna geen stilte laat vallen, zal die spanning nooit ontstaan.
Je moet dus wat gaan afwijken van je standaard presentatie of spreekstijl. Sommige mensen vinden dat lastig omdat ze bang zijn dat ze dan niet meer zichzelf zijn. Je bent en blijft altijd jezelf, maar per onderdeel schuif je andere kanten van jezelf naar voren. Ieder mens heeft namelijk de beschikking over alle kleuren. Dat wil zeggen: iedereen heeft een ordelijke blauwe kant in zich, een harmonieuze groene kant, een enthousiaste gele kant en een gedecideerde rode kant.
Ontwikkel meer stijlen
Jij hebt hoogstwaarschijnlijk een voorkeursstijl, en die laat je dan ook het meeste zien. Het werk dat je doet kan een groot beroep doen op een bepaalde kleur waardoor je die kleur in je werk meer ontwikkelt en laat zien. Maar je hebt in principe de beschikking over alle gedragsstijlen. Als je boos wordt en je punt wil maken, zul je je stem verheffen, je lichaam groot maken en een indringende expressie hebben. Als je een kindje ziet huilen komt je zachte zorgzame kant naar boven. Zo zal je ook euforische gele momenten hebben en kan zelfs de grootste expressieveling ook een heel ordelijk verhaal houden als dat nodig is.
Kortom: je beschikt over het hele arsenaal aan expressieve mogelijkheden, alleen gaat het ene je makkelijker af dan het andere, waardoor het lijkt alsof je dan meer ‘jezelf’ bent.
Non-verbale communicatie wint het altijd van je woorden
Bron: Hooggeëerd publiek
Door: Judith de Bruin