
Een centraal thema in de Hitchhikers’s Guide to the Galaxy is de zoektocht naar ‘Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en Alles’. Na 7,5 miljoen jaar komt het uiteindelijke antwoord terug van de Supercomputer, en dat luidt: 42. Helaas weet dan niemand meer wat de vraag was geweest.
Ik vergelijk deze situatie soms met de discussies, debatten en argumenten rond de vraag ‘Wat is Lean?’. Er zijn veel antwoorden maar ik twijfel vaak aan de vraag. Wat is het precies het doel van de vraag en waarom stellen wij deze vraag? Het middel, niet het doel Een belangrijk punt in de discussie is dat we ons te veel focussen op Lean als het einddoel, waarbij we vergeten dat Lean een middel is om een doel te bereiken. Met Lean werkt je onderneming (profit of non-profit) efficiënter ten opzichte van andere managementfilosofieën. Daardoor kom ik op de volgende vraag uit: ‘Wat heeft de Lean denkwijze een organisatie te bieden, wat andere managementfilosofieën niet hebben, en kan dat met maximaal effect worden toegepast?’ Als we de vraag op deze manier hebben geformuleerd, kunnen we gaan nadenken over een antwoord. En de eerste antwoorden die we gelijk moeten doorstrepen, zijn de antwoorden die zich op de tools focussen. Dat zijn de antwoorden die het doel van de vraag volledig missen. We moeten uiteraard wel de juiste instrumenten gebruiken om de Lean denkwijzen in onze organisatie te implementeren en we moeten die tools ook efficiënt gebruiken. Maar als we ons alleen op de instrumenten focussen, lijkt het alsof we enkel de beste tennisrackets hoeven aan te schaffen als we de beste tennissers willen voortbrengen. Lean als een afkorting Een overtuigender antwoord is er een dat zich focust op de principes, een antwoord zoals je terug zou kunnen vinden in organisaties als Toyota (de Toyota Way) en Danaher (het Danaher Business System). Zij gebruiken Lean denkwijzen als basis voor hun succes. Deze aanpak werd vastgelegd door Womack en Jones in hun boek Lean Thinking en een vergelijkbare aanpak wordt onderwezen en samengevat door het Shingo Instituut in het Shingo model. Ik ga de vraag zelf ook van een antwoord voorzien en ik geef tegelijk een nieuwe versie van het vaak gebruikte (en ironische) acroniem van Lean: ‘Less Employees Are Needed’ (minder werknemers zijn nodig).