Pretotyping is uitgevonden en ontwikkeld door Alberto Savoia, die de eerste engineering director bij Google was en heeft geholpen om de ongelofelijke geldverdienmachine te lanceren die nu bekend is als Google Adwords. Na pretotyping jarenlang intern bij Google te hebben ontwikkeld en gebruikt, ging Alberto in 2012 bij Google weg om zichzelf te wijden aan het prediken en praktiseren van pretotype.
Pretotyping en de law of failure
Pretotyping is gefundeerd op de law of failure, die zegt dat 75 tot 80% van alle startups en productinnovaties mislukt, vaak al in het eerste jaar.
Successcore van corporate productinnovatielanceringen binnen het eerste jaar
Mislukt | 27% |
Teleurstellend | 16% |
Geannuleerd | 37% |
Succes | 14% |
Ster | 6% |
Totaal | 100% |
Alberto zag dit patroon toen hij bij Google werkte en wilde een experimenteermotor creëren die zich puur en alleen richtte op het vinden van het juiste ‘het’ (wenselijkheid: willen mensen het) voordat er tijd werd besteed aan de haalbaarheid, levensvatbaarheid en schaalbaarheid.
Proces van Pretotyping
Pretotyping is een raamwerk waarin data boven meningen gaan. Het is alleen gericht op vroegtijdige, goedkope en zeer snelle validatie van hypothesen. Behalve de zeven testontwerpen, die verderop worden beschreven, zijn er twee sleutelconcepten: ILI en OLI.
- ILI = initial level of interest
Hier test je of er aanvankelijke interesse is van klanten, of je de juiste oplossing hebt en of die oplossing een echt probleem oplost. - OLI = ongoing level of interest
Hier test je of je klanten terugkeren en geïnteresseerd blijven in je aanbod.
Sleutelactiviteiten
- Design & implementation van het pretotype (D&I)
- Run & measure van het pretotype (R&M)
- Analyse the results & decide next steps (A&D)
Pretotyping komt voor prototyping
Pretotyping heeft zeven testontwerpen:
- Mechanical turk – Vervang complexe machines door mensen.
- Pinocchio – Bouw een niet-functionele versie van het product.
- MVP – Creëer een functionerende versie maar beperk die tot zijn kernfunctionaliteit.
- The provincial – Run een test op een zeer kleine steekproef voordat je wereldwijd lanceert.
- The fake door – Creëer een fake ‘toegang’ voor een product dat nog in geen enkele vorm bestaat.
- The pretend-to-own – Huur of leen wat je nodig hebt voor je product voordat je investeert in aanschaf ervan.
- The re-label – Plak een ander etiket op een bestaand product dat lijkt op het product dat je wilt creëren.
Pretotyping stimuleert je om via je testontwerpen antwoord te geven op de volgende vragen:
- Gaan gebruikers het gebruiken waar ze zijn? (omgeving, context)
- Gaan gebruikers zich aanpassen om het te gebruiken? (gedrag, omschakeling)
- Gaan gebruikers het gebruiken als het eruitziet zoals nu? (design, gestalt)
- Gaan gebruikers het gebruiken als het wel/niet X heeft? (functionaliteit)
- Gaan gebruikers het op deze manier kopen? (kanaal)
- Gaan gebruikers het kopen als het meer dan X kost? (prijs)
Alberto’s boek over pretotyping telt slechts 71 pagina’s van begin tot eind, dus als je dit raamwerk aantrekkelijk vindt raad ik je sterk aan om dit gratis boek gewoon te lezen en om daarmee misschien je repertoire op het gebied van testontwerpen en het proces erachter uit te breiden.
Doel en toepassing
De bedoeling van pretotyping is om het juiste het te vinden voordat je het juiste bouwt. Dat wil zeggen: de bedoeling is om de wenselijkheid te testen – willen mensen het – voordat je tijd en geld besteedt aan de haalbaarheid, levensvatbaarheid en schaalbaarheid.
Pretotyping is zeer nuttig als je goed inzicht hebt in je gebruikers en beschikt over een concreet, zij het nog niet getest idee voor een oplossing. Pretotyping is een ‘eerst testen, daarna vragen’-raamwerk en verschilt daarmee sterk van design thinking, waarbij je eerst tijd besteedt aan onderzoek en definiëring van het probleem dat je probeert op te lossen voordat je in de prototyping- en testmodus gaat.
Veel gemeen met lean
Pretotyping heeft veel gemeen met de lean-startupaanpak en is rond dezelfde tijd ontwikkeld. Er is enige overlap tussen de testontwerpen die door deze twee methodologieën worden gepropageerd, hoewel pretotyping naar mijn mening de testontwerpen beter uitlegt.
Je dient pretotyping– op zijn minst aanvankelijk – niet te gebruiken als je weinig inzicht hebt in je klanten en als je een complex en ongedefinieerd probleem hebt. Die brug kun je beter oversteken met kwalitatief onderzoek en dat betekent dat je dan design thinking in moet duiken. Ook is pretotyping verder geen alomvattend raamwerk dat alles dekt van idee tot de beheersstructuren van een meer volwassen bedrijf, zoals je dat in de lean startup wel aantreft.
Pretotyping is er alleen op gericht om onzekerheid en dure prototypes uit de weg te ruimen door potentiële lichtgewichtoplossingen zo snel en goedkoop mogelijk te testen bij klanten.
Pretotyping Principes
- Vind het juiste het voordat je het op de juiste manier bouwt.
- Fake it before you make it om te kijken of mensen het product daadwerkelijk gaan gebruiken/kopen.
- Zet snelle experimenten op om het juiste het te vinden, ga dan door met het juist te bouwen als de klantendata je laten zien dat de klanten het willen hebben en bereid zijn ervoor te betalen.
- Echte prototypes zijn vaak te langzaam, pretotypes behoren snel en goedkoop te zijn.
Manifest
- Innovators gaan boven ideeën.
- Pretotypes gaan boven prototypes.
- Data gaan boven meningen.
- Nu gaat boven later.
- Doen gaat boven praten.
- Simpel gaat boven complex.
- Commitments gaan boven commissies.
Wat ik van pretotyping vind
Voor mij is de ware parel van pretotyping de zeven testontwerpen. Ze maken testontwerpen concreet en scheppen een gedeelde en meer genuanceerde taal in een team. Je kunt weliswaar ook in de lean startup geweldige voorbeelden van testontwerpen vinden, en er zijn uiteenlopende online cursussen rond design thinking, maar pretotyping legt het gewoon goed en in een zeer compact format uit.
Als je lean startup uit je hoofd kent, zal pretotyping je niet veel nieuws leren. De genuanceerdere taal en het grotere vermogen rond testontwerpen zijn goud waard bij het samenwerken als team en bij het snel en goedkoop testen van je hypothesen.
Ik maak vaak gebruik van pretotyping in combinatie met kwalitatief onderzoek, zodat ik eerst inzicht ontwikkel in de klanten waarop ik mik en me een concrete waardepropositie/oplossing voor de geest krijg. Ook ga ik vaak door de lijst met de zeven testontwerpen heen als iemand een concreet idee bij me probeert te slijten waarbij we onzekerheid moeten wegnemen (en dat is altijd het geval).
Door: Jarl Rosenlykke
Titel: Fast track to learning Design Thinking, Lean Startup, Agile, Pretotyping, and Design Sprint
Bron: UX Planet, 31-5-2018
Vertaling: Eduard Pieterse Kerkman, taallijn.nl