Mark Stoffels is een voorbeeld van een inspirerende leider die zijn functie als General Manager Mexico voor Philips Healthcare vanuit zijn persoonlijke visie op opvallende wijze invult.
Energiek, bevlogen en passievol zijn karakteristieken die bij Mark Stoffels passen. Hij is in een ‘bevoorrechte wieg geboren’, zoals hij dat zelf noemt, heeft gestudeerd aan gerenommeerde instituten, heeft veel van de wereld gezien en daarna pijlsnel carrière gemaakt bij Philips. Mark wil nu vooral een bijdrage leveren aan het verbeteren van de toegang tot betaalbare gezondheidszorg in Mexico. Hiervoor maakt hij gebruik van nieuwe modellen, maar hij investeert vooral in het bouwen van het beste en meest gemotiveerde team in de health care-industrie in de regio.
‘Voor mijzelf, maar ook voor de mensen aan wie ik leiding geef, zijn vrijheid en autonomie erg belangrijk. Mensen krijgen targets, maar liever nog laat ik ze zelf hun targets bepalen, in lijn met hun passie en energie. Toen ik een van onze agenten in het zuiden van Mexico vroeg om twee miljoen euro méér te verkopen dit jaar, keek hij me in paniek aan. Toen ik hem vroeg wat zijn ideeën waren om 5000 Mexicanen in zijn geboorteplaats van betere gezondheidszorg te voorzien, zag ik iets heel anders in zijn ogen.
Leiderschap: passie en compassie
Volgens Mark Stoffels zitten veel mensen onbewust in een keurslijf dat bepaald wordt door een baas, door de bedrijfsstructuur en organisatiesystemen. Ook worden we opgeleid met bepaalde ideeën, zoals shareholder maximalisation.
‘Ik ben winstmaximalisatie steeds meer gaan zien als het resultaat van de juiste dingen goed doen’, zegt Mark. ‘Als je goed zorgt voor je klanten, voor je mensen, en voor de omgeving waarin je werkt, dan komen de resultaten vanzelf. Ik ben mij steeds meer gaan focussen op uitvinden wat het juiste is om te doen en vervolgens die dingen heel goed doen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, maar het is wel de kern.’
‘Ik zie dat steeds meer leiders een groter doel voorstaan dan alleen winst maken. Zij beseffen dat een groter doel niet behaald kan worden met alleen targets, compensatie of angst. Zij begrijpen dat passie en compassie de steekwoorden zijn om op lange termijn succesvol te zijn.’
Kwaliteitsmanager is business partner
‘Bij de woorden kwaliteit en kwaliteitsmanagement denken we vaak aan controle en regulering van bedrijfsprocessen, we denken aan Six Sigma, Black Belts, dashboards enzovoorts. Hoewel dat natuurlijk een belangrijk onderdeel is van de kwaliteitsfunctie, gaat het veel verder. Kwaliteit in bedrijfsprocessen is bijna onmogelijk zonder een basisbeheersing van jezelf als leider. De processen die jou jou maken en die ervoor zorgen dat een gedachte wordt omgezet in visie en uitvoering.’
‘De kwaliteitsmanager van de toekomst is een business partner; het is meer dan alleen een functionele rol. Hij of zij weet net zo goed als de commerciële en marketing afdelingen wat een klant drijft. Sterker nog, hij beïnvloedt strategie vanuit een visie die begint met een gemeenschappelijk doel, door die daarna te vertalen in concrete bedrijfsdoelstellingen.’
Succes is geluk – of de zoektocht daarnaar
Het Nederlandse onderwijssysteem staat zelden stil bij de factoren die uiteindelijk bepalen of we succesvol zijn als individu, vindt Mark.’Ik definieer succes als geluk of de zoektocht daarnaar. De toepassing daarvan op kwaliteitsmanagement en leiderschap wordt maar zelden besproken door mensen met ervaring uit de praktijk.’
Door meditatie, door feedback te vragen van werknemers en klanten, en door benchmarken en veel lezen, werkt Mark Stoffels continu aan zijn eigen persoonlijke ontwikkeling. Gebaseerd op zijn ervaringen in India, China, Afrika, Brazilië en Mexico, vraagt hij zich af wat leiders to leiders maakt. ‘Ik ben er achter gekomen dat procesmanagement begint bij onszelf. Helaas staan we daar in de Westerse cultuur zelden bij stil. Een gemiste kans!
Mark Stoffels kwam speciaal voor het Kwaliteitscongres naar Nederland.