Bedrijven willen graag worden geliked op Facebook. Sommige dingen moeten ze dan wel en juist niet doen.
Meer likes krijg je zo
Hoe kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze meer likes en andere positieve respons krijgen op Facebook? Het is onderzocht aan de Kenan-Flagler Business School en de volgende factoren blijken het aantal likes te verhogen:
- Druk jezelf uit via foto’s. Zelfs simpelweg foto’s posten van artikelen uit de productcatalogus vergroot het aantal likes.
- Wees actueel. Denk aan boodschappen die verwijzen naar (nabije!) vakanties, festivals, evenementen en dergelijke.
- Schuw niet om het merk en de producten recht voor z’n raap te promoten.
- Deel de succesverhalen, resultaten, prijzen en loftuitingen.
- Breng de fans kennis bij, bijvoorbeeld over de geschiedenis van het merk en de manier waarop het bedrijf werkt of producten produceert.
- Vermenselijk het merk. Injecteer emoties. Fans houden van boodschappen die het merk als levend object presenteren en die menselijke emoties uiten.
- Humor is het beste sociale tovermiddel. Mensen houden van lachen. Lach en iedereen lacht mee.
- Vraag om te worden geliked. Doodsimpel: vraag en gij zult krijgen.
Dit werkt niet
Er zijn ook een paar factoren die tegenwerken dat boodschappen worden geliked. Hoe langer de boodschap, hoe minder likes. Posts die gaan over sociale doelen krijgen minder likes – ze komen vaak over als opdringerig en prekerig. Aankondigingen van prijsvragen krijgen ook minder likes. Hetzelfde geldt voor posts waarin aanbiedingen worden gedaan – dergelijke posts worden zelfs het minst geliked.
Bron: Arvind Malthotra e.a. in: MIT Sloan Management Review, winter 2013.
Tip
In één dag daverende i-generatie workshops: iPower.