Hoe minder managementlagen, des te populairder een bedrijf bij zijn medewerkers, zo blijkt uit de verkiezing van beste werkgever van 2011. De tiende editie van de verkiezing, georganiseerd door onderzoeksbureau Effectory, werd gewonnen door Stichting Buurtzorg Nederland (meer dan 1000 medewerkers) en frisdrankmaker Red Bull (minder dan 1000 medewerkers). KLM is bij de grote bedrijven runner-up en ASN Bank claimt die positie bij de kleinere bedrijven.
Volgens Effectory, dat bij 300 bedrijven een willekeurige steekproef nam onder in totaal 190.000 medewerkers, lijden minder presterende organisaties vaak onder te veel managementlagen die de creativiteit van medewerkers blokkeren.De beste werkgevers maken volgens het bureau optimaal gebruik van de kracht en energie van hun medewerkers. "Medewerkers krijgen er vrijheid om te doen waar zij goed in zijn", zegt woordvoerder Guido Heeze. Bij Stichting Buurtzorg Nederland is formeel bepaald dat er geen managers werken. "Zo kan de professional zich volledig toewijden aan het verzorgen van patiënten", aldus Heeze.
Eigen ideeën
De zorgorganisatie kreeg van zijn medewerkers het – voor grote organisaties uitzonderlijk hoge – rapportcijfer van 8,7 voor algemene tevredenheid. "Wij willen ons credo ‘menselijkheid boven bureaucratie' blijven waarmaken als werkgever", zegt Jos de Blok, oprichter van de stichting.
Red Bull heeft zijn hoge score (8,8) te danken aan de vrijheid die het bedrijf biedt bij het ontwikkelen van eigen ideeën. "Goed plan? Ga het maar doen", zegt Red Bull-woordvoerder Jan Smilde. "Als het maar in dienst staat van het blikje. We geven vertrouwen aan onze mensen."
Evenals in voorgaande jaren scoren kleinere bedrijven gemiddeld beter dan grotere. "Contact leggen is makkelijker in een klein bedrijf, de drempels zijn lager", licht een medeweker van Effectory toe.
(Bron: Nu.nl)