Na ‘Keulen’ vonden we de waarheid opeens belangrijk Dat is een trend die al een tijdje aan de gang is: de waarheid.
Vertel maar gewoon wat er aan de hand is. Dat geldt voor de overheid, dat geldt voor gewone mensen en dat geldt voor merken en ondernemers.
2016 is daarmee niet zoveel anders dan 2015 behalve dat er om heen draaien nu echt niet meer kan. Het internet legt alles bloot. Alles staat online. Daar spelen de nieuwe journalisten, de bloggers, een rol in en daar spelen anoniemen en klokkenluiders een rol in. En vergeet de gewone consumens niet.
We willen echt en we willen inzicht en zuiverheid. Of dat nou voor ons voedsel geldt, politici of merken en bedrijven.
We willen geen producten met een korte levensduur maar producten en diensten die presteren en doen wat ze beloven. En dan kom ik vanzelf op het fenomeen reclame. Want reclame is bezig zichzelf te begraven. Met iedere banner steekt de communicatiewereld de spade nog wat dieper de grond in.
Laten we eerlijk zijn, de discussie gaat niet over het gevolg maar over de basis van de communicatie. Eerlijkheid.
Het probleem is dat 99% van alle advertising gewoon bedacht is door een paar maar doorstomende conceptmakers en strategen. Neem nou de ABNAMRO, de bank van het volk die met een nieuwe campagne vraagt wat ons verhaal is. Nou dat is wel duidelijk wat ons verhaal is. Dat hebben veel consumensen en ondernemers de laatste acht jaren aan den lijve ondervonden. Het verhaal was dat de verbinding verbroken werd. Hoe bedoelt u communicatie? Niks communicatie.
Nou weer even terug naar de basis van communicatie, we hebben niets aan een mooi opgeklopt verhaal ook al is storytelling erg in. Mensen willen gewoon de waarheid, de ware beleving van wat merken meemaken en daarop anticiperen.
Ik wil niet om de tuin geleid worden door een campagne waar de raad van merkbestuur ja tegen heeft gezegd. Een veel gehoord argument is dat je je dan niet meer creatief kan onderscheiden. M’n hoela, juist dan mag je creatief exceleren door creatief te jongleren.
De kansen liggen voor het opraken voor het bedrijfsleven.
Innoveer nou eens echt en maak gebruik van al die nieuwe (online) technieken zoals vritual reality, big data, drones, zelfsturende auto’s enzovoort die we dit jaar weer in Las Vegas op de CES hebben gezien.
En wilt u dichter bij huis blijven dan is een interne innovatie force een prima instrument om met de tijdgeest mee te gaan of hem zelfs voor te blijven. Maar begin met een eerlijk verhaal en een eerlijk product of dienst.
Consumensen willen niets bedachts voorgeschoteld krijgen maar willen het gevoel hebben dat wat een merk vertelt ook waargemaakt wordt. Daarom hou ik zo van een merk als Patagonia (www.patagonia.com) dat gewoon vertelt ‘koop een jaar ons merk niet’.