Creativiteit is een begrip dat snel aan verandering onderhevig is. Was het domein voorheen voorbehouden aan reclamemakers en designers, inmiddels is creativiteit door de ontwikkeling van techniek en een totaal veranderende wereld het domein van bijna iedereen.
De creatieve apps, wickies, devices, platforums en verdienmodellen worden creatief omgespit. Nieuwe creatieve concepten zijn vaak al oud, maar in een eigentijdse, nieuwerwetse verpakking en gedachte gegoten. Lang leve de snelle, nieuwe media.
De smartphone is niet meer weg te denken uit ons leven. We zijn dag en nacht connected. Voor het uitwisselen van pijntjes, maar ook voor oplossingen. GPS en vele apps wijzen ons de weg terwijl we luisteren naar non-stop muziek of streaming video’s.
Wil je overleven, dan moet je op z’n minst met een creatief onderscheidend product komen dat ondersteund wordt met coole creatieve communicatie.
Video met de oneindige hoop dat het een viral wordt en dat je opvalt in Silicon Valley. Want dat is de norm. Je moet minstens zo bekend worden als Alexander Klöpping met zijn Blendle. Rijk hoeft niet, maar roem wel. Roem is de Trofee van de Creativiteit. Een Zilveren Beker of een Gouden Leeuw in Cannes is mooi maar ook al Old School. Roem is de nieuwe beloning. We willen een Jobs of een Branson worden en van mijn part een Zuckerberg.
Creativiteit is dus ook een spelletje geworden. Een spelletje met een hoge inzet. Een prachtig innovatief bedrijf en over drie jaar (of drie dagen) weer een nieuw concept bedenken omdat er weer slimmere, creatievere concepten het schermlicht hebben gezien. Maar bovenal geeft creativiteit met al zijn nieuwe werkterreinen veel satisfactie. En daar kan geen geld tegenop.
Joop de Boers
Auteur van het pas verschenen boek ‘8 seconden per dag werken’
Het boek dat je creatiever maakt.
Kijk ook op: www.8secondenperdagwerken.nl