Elon Musk mag dan vooral te boek staan als bedenker van grootste ideeën en bouwer van spraakmakende producten, hij weet zich ook in sociale en communicatieve zin te onderscheiden. Wat heet: hij is een echte Twittertijger. Met een gestage stroom gaat hij het gesprek aan met zijn alsmaar groeiende schare volgers (inmiddels meer dan 20,6 miljoen). Bijna elke dag weer opnieuw weet hij ze te informeren, te verleiden, te amuseren en uit te dagen. Van tijd tot tijd weet hij een heuse sociale mediastorm te ontketenen. Afgelopen vrijdag was het weer zover: nadat hij zich wat badinerend over het sociale platform had uitgelaten, liet hij kort daarop zijn bedrijfspagina’s van Facebook halen. Dit besluit werd real-time en in het volle licht van de schijnwerpers genomen.
#DeleteFacebook De ophef en woede rondom Facebook nadat duidelijk werd dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers door een Brits consultancybedrijf zijn ingezet voor dubieuze politieke doeleinden kan niemand zijn ontgaan. In de boosheid die daarop volgde, werd #DeleteFacebook trending op Twitter. Hoewel het effect van deze beweging volgens de woordvoerders van Facebook gering was – CEO noemde het aantal mensen dat daadwerkelijk haar of zijn profiel had verwijderd ‘niet betekenisvol’ – zullen vooral een paar Tweets als een mokerslag bij het veelgeplaagde platform zijn aangekomen. Dinsdag maakte WhatsApp-oprichter Brian Acton via Twitter bekend dat hij zijn profiel ging verwijderen. Pikant detail: WhatsApp werd in 2014 voor 19 miljard door Facebook overgenomen, waarmee Acton een instantmiljardair werd. Het echte vuurwerk kwam evenwel aan het einde van de week. Op vrijdagmiddag, iets voor vijf, reageerde Elon Musk op de eerder geplaatste tweet van Acton met de ironische vraag ‘Wat is Facebook?’.
Meteen daarop spoorden Twittergebruikers hem aan om het niet bij een grap te houden, maar om zijn pagina’s per direct te verwijderen. Hoewel hij in eerste instantie niet hapte – omdat hij het medium naar eigen zeggen nooit gebruikte, gaf hij aan niet te weten dat er pagina’s van zijn bedrijven op Facebook stonden – besloot hij de bedrijfspagina’s Tesla, Space X en Hyperloop van Facebook te verwijderen. Opmerkelijk en hilarisch tegelijkertijd was dat hij daarbij geholpen werd door trouwe fans en zelfs journalisten:
Hoewel zij elkaar in minder dan drie kwartier opvolgden, veroorzaakten de tweets meteen een sociale mediastorm. Begrijpelijk ook: alles wat Musk zegt of doet, is meteen groot nieuws.
Een sociale mediastorm in nog geen drie kwartier tijd
Zuckerberg versus Musk: tweestrijd op Twitter
Het zojuist genoemde voorval komt niet uit de lucht vallen, maar is een vervolg op een reeds langer durende tweestrijd tussen Elon Musk en Facebook’s Mark Zuckerberg. De inzet van de ruzie: meningsverschillen over het gevaar van kunstmatige intelligentie en het feit dat Facebook bij een mislukte lancering van een van Musks raketten een kostbare en van strategisch belang zijnde satelliet van Facebook verloor. Wat betreft het eerstgenoemde thema: Musk moet niets hebben van een ongereguleerde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Mark Zuckerberg gelooft juist wel in de zegeningen hiervan en vindt Musk een negatieve zeurkous (‘naysayer’). Musk laat op zijn beurt publiekelijk weten dat Zuckerberg niet weet waarover hij het heeft (‘His understanding of the subject is limited’).“Zuckerberg weet niet waarover hij spreekt”

Twittergewoonten van Elon Musk onder de loep
Het voorval van afgelopen vrijdag was echter meer dan alleen een ‘fittie’ tussen twee techgiganten. Het vormt bovenal een schakel in de door Elon Musk gecultiveerde gewoonte om zijn volgers – medewerkers, klanten, fans én het brede publiek – met behulp van tweets van informatie en inspiratie te voorzien. In december liet hij per Tweet weten van Twitter te houden. Gevraagd naar de redenen hiervan liet hij weten Twitter niet alleen een snel, maar ook een informeel en makkelijk te vinden. In tegenstelling tot velen die Twitter links laten liggen, is Musk het sociale medium in de loop der jaren juist meer gaan waarderen. Het aantal tweets dat hij de wereld in stuurt, is van een kleine 200 tweets in 2014 gestegen naar ruim 1000 in 2017. Waar die tweets inhoudelijk over gaan?Antwoord van de boss himself

We zien vier clusters
Op basis van een eerste analyse van Musk’s Tweets in de afgelopen vijf jaar zijn, kunnen we vier grote themaclusters onderscheiden. Het eerste heeft betrekking op zijn bedrijven en projecten: Tesla, SpaceX, Boring Company, Hyperloop, Neuralink, Open AI. Een tweede cluster heeft te maken met bedrijfsactiviteiten: het lanceren van nieuwe modellen elektrische auto’s, maar ook van raketten. Het derde cluster heeft te maken met wetenschappelijke en technologische thema’s (kunstmatige intelligentie, ruimtevaarttechnologie, zelfrijdende auto’s enz.). Het vierde cluster tenslotte heeft betrekking op cognitief-emotionele houdingen (positief, optimistisch, grootse prestaties nastreven), op het overwinnen van obstakels en het omgaan met tijd en energie (snel, binnenkort, intensief). Wanneer hij zijn tweets precies schrijft, is niet te achterhalen, maar het op Twitter plaatsen is voor Musk vooral een kwestie van avondwerk (met een piek rond 11 uur ’s avonds) en nachtwerk (met een piek rond 3 uur ’s nachts). Overdag heeft hij zijn hoofd blijkbaar bij andere dingen.Conversation manager
Elon Musk is een goed voorbeeld van wat marketeer Steven van Belleghem ooit heeft omschreven als een ‘conversation manager’: iemand die voortdurend in gesprek is met zijn stakeholders. Iemand, die niet alleen sterke content weet te bieden, maar ook de discipline bezit om een voortdurend contact te onderhouden. Maar ook iemand met menselijke trekken: iemand die authentiek overkomt en op sommige momenten ook zijn kwetsbaarheden weet te tonen. Misschien geloof je het niet, maar ook Elon Musk heeft zo zijn kwetsbare kanten. Door een Twitteraar gevraagd of hij na het laten verwijderen van zijn pagina’s op Facebook ook zijn Instagramaccount – Instagram is ook onderdeel van Facebook – zou opzeggen, antwoordde hij ontkennend. Met Instagram was volgens hem niet zoveel aan de hand. Bovendien vindt hij het een veel te leuk medium om daar zomaar afstand van te doen….. Door: Patrick Davidson en Hans van der Loo
Momenteel werken Davidson en Van der Loo met Martijn Arets aan het boek Wavemakers. Daarin nemen ze het leiderschap, gedrag en de cultuur van snel groeiende organisaties (Facebook, Tesla en nog veel meer organisaties in binnen- en buitenland, ook non-profit) onder de loep. Ze reisden daarvoor de wereld over om te leren van mensen en organisaties die elke dag werken aan een betere wereld. Dat boek verschijnt deze zomer bij Vakmedianet.






