Elon Musk mag dan vooral te boek staan als bedenker van grootste ideeën en bouwer van spraakmakende producten, hij weet zich ook in sociale en communicatieve zin te onderscheiden. Wat heet: hij is een echte Twittertijger. Met een gestage stroom gaat hij het gesprek aan met zijn alsmaar groeiende schare volgers (inmiddels meer dan 20,6 miljoen). Bijna elke dag weer opnieuw weet hij ze te informeren, te verleiden, te amuseren en uit te dagen. Van tijd tot tijd weet hij een heuse sociale mediastorm te ontketenen. Afgelopen vrijdag was het weer zover: nadat hij zich wat badinerend over het sociale platform had uitgelaten, liet hij kort daarop zijn bedrijfspagina’s van Facebook halen. Dit besluit werd real-time en in het volle licht van de schijnwerpers genomen.
#DeleteFacebook De ophef en woede rondom Facebook nadat duidelijk werd dat de gegevens van 50 miljoen gebruikers door een Brits consultancybedrijf zijn ingezet voor dubieuze politieke doeleinden kan niemand zijn ontgaan. In de boosheid die daarop volgde, werd #DeleteFacebook trending op Twitter. Hoewel het effect van deze beweging volgens de woordvoerders van Facebook gering was – CEO noemde het aantal mensen dat daadwerkelijk haar of zijn profiel had verwijderd ‘niet betekenisvol’ – zullen vooral een paar Tweets als een mokerslag bij het veelgeplaagde platform zijn aangekomen. Dinsdag maakte WhatsApp-oprichter Brian Acton via Twitter bekend dat hij zijn profiel ging verwijderen. Pikant detail: WhatsApp werd in 2014 voor 19 miljard door Facebook overgenomen, waarmee Acton een instantmiljardair werd. Het echte vuurwerk kwam evenwel aan het einde van de week. Op vrijdagmiddag, iets voor vijf, reageerde Elon Musk op de eerder geplaatste tweet van Acton met de ironische vraag ‘Wat is Facebook?’. Meteen daarop spoorden Twittergebruikers hem aan om het niet bij een grap te houden, maar om zijn pagina’s per direct te verwijderen. Hoewel hij in eerste instantie niet hapte – omdat hij het medium naar eigen zeggen nooit gebruikte, gaf hij aan niet te weten dat er pagina’s van zijn bedrijven op Facebook stonden – besloot hij de bedrijfspagina’s Tesla, Space X en Hyperloop van Facebook te verwijderen. Opmerkelijk en hilarisch tegelijkertijd was dat hij daarbij geholpen werd door trouwe fans en zelfs journalisten: Hoewel zij elkaar in minder dan drie kwartier opvolgden, veroorzaakten de tweets meteen een sociale mediastorm. Begrijpelijk ook: alles wat Musk zegt of doet, is meteen groot nieuws.Een sociale mediastorm in nog geen drie kwartier tijd
Zuckerberg versus Musk: tweestrijd op Twitter
Het zojuist genoemde voorval komt niet uit de lucht vallen, maar is een vervolg op een reeds langer durende tweestrijd tussen Elon Musk en Facebook’s Mark Zuckerberg. De inzet van de ruzie: meningsverschillen over het gevaar van kunstmatige intelligentie en het feit dat Facebook bij een mislukte lancering van een van Musks raketten een kostbare en van strategisch belang zijnde satelliet van Facebook verloor. Wat betreft het eerstgenoemde thema: Musk moet niets hebben van een ongereguleerde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Mark Zuckerberg gelooft juist wel in de zegeningen hiervan en vindt Musk een negatieve zeurkous (‘naysayer’). Musk laat op zijn beurt publiekelijk weten dat Zuckerberg niet weet waarover hij het heeft (‘His understanding of the subject is limited’).“Zuckerberg weet niet waarover hij spreekt”Waar je de discussie over kunstmatige intelligentie nog als betrekkelijk ‘academisch’ kunt afdoen, heeft een in september 2016 geëxplodeerde raket van SpaceX diepe en tastbare wonden in de relatie tussen Musk en Zuckerberg. Aan boord van de bewuste raket bevond zich namelijk een satelliet waarmee Facebook delen van het Afrikaanse continent van internet wilde voorzien. De explosie betekende een streep door de rekening. De wond werd verder opengereten doordat Musk een plan in werking zette om met behulp van 12.000 satellieten een wereldomspannend internet aan te bieden. Inmiddels zijn de eerste satellieten met succes gelanceerd en heeft Facebook het nakijken. Musk heeft bij diverse gelegenheden laten blijken hier niet mee te kunnen zitten: als bouwer van raketten heeft hij een natuurlijk voordeel op een bedrijf dat ‘slechts’ als sociaal platform fungeert.